Programplaner og emneplaner - Student
ARK1520 Administrative and documentation law Course description
- Course name in Norwegian
- Juss i dokumentasjonsforvaltningen
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsprofesjonen i Norge. Det gir også en innføring i grunnleggende rettskildelære og metode. Emnet har et særlig fokus på arkiv-, forvaltnings- og offentlighetslovverk, og arkivenes rolle i en transparent og forsvarlig forvaltning.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- kjennskap til rettskilder og juridisk metode
- god oversikt over arkivloven med forskrifter
- god oversikt over forvaltningsloven og eforvaltningsforskriften
- grunnleggende kjennskap til offentlighetsloven
Ferdigheter
- innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
- ta stilling til enkle innsynsforespørsler i tråd med hovedreglene
Generell kompetanse
- forstår forventninger til og begrensninger i profesjonsutøveres rettsanvendelse
- kan ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- én skriftlig oppgave til vurdering, med omfang mellom 12.000 og 18.000 tegn inkludert mellomrom, og inkludert referanseliste.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Studentene har tilbud om å levere én ekstra frivillig oppgave til vurdering.
Assessment
Eksamen i emnet er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.
Permitted exam materials and equipment
Lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Tekster som er særskilt relevant for eksamensoppgaven vil bli gjort tilgjengelig for studentene på eksamensdagen.
Grading scale
Language of instruction: Norwegian
This course builds on the course MAMUS4100. The course presents the knowledge basis for diagnostics, occurrence, risk factors, mechanisms, pathways and treatment for the most common forms of musculoskeletal conditions (MSDs). It takes a more in-depth look at the existing knowledge-basis for examination, treatment and preventive measures for the most common MSDs. The topics will be presented from a life course perspective.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can assess knowledge on function, symptoms and health-related quality of life relating to the most common MSDs
Skills
The student
- can apply and critically reflect on knowledge relating to diagnostics, occurrence, risk factors, mechanisms and pathways when working with patients with the most common MSDs
- can apply and critically reflect on the use of guidelines for treating the most common MSDs in clinical practice
- can analyse and discuss the results of assessments and examinations of children/adults/older adults with the most common MSDs
General competence
The student
- can implement up-to-date knowledge on diagnostics, examination and treatment/prevention of the most common MSDs
- can communicate up-to-date disciplinary knowledge to collaborative partners and the population at large