EPN-V2

ARK1520 Administrative and documentation law Course description

Course name in Norwegian
Juss i dokumentasjonsforvaltningen
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsprofesjonen i Norge. Det gir også en innføring i grunnleggende rettskildelære og metode. Emnet har et særlig fokus på arkiv-, forvaltnings- og offentlighetslovverk, og arkivenes rolle i en transparent og forsvarlig forvaltning.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til rettskilder og juridisk metode
  • god oversikt over arkivloven med forskrifter
  • god oversikt over offentlighetsloven og allmennhetens rett til innsyn
  • grunnleggende kjennskap til forvaltningsloven og eforvaltningsforskriften

Ferdigheter

Studenten kan

  • innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
  • ta stilling til enkle innsynsforespørsler i tråd med hovedreglene

Generell kompetanse

Studenten

  • Forstår forventninger til og begrensninger i profesjonsutøveres rettsanvendelse
  • Kan ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver

Course requirements

Studentene leverer minst én skriftlig oppgave til vurdering, mellom 15.000 og 20.000 tegn.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Studentene har tilbud om å levere én ekstra frivillig oppgave til vurdering.

Assessment

Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Kunnskaper

Studenten har

  • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
  • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
  • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
  • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

Ferdigheter

Studentene kan

  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
  • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
  • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
  • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
  • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
  • har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll

Examiners

Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.