Programplaner og emneplaner - Student
ARK1510 Administration and documentation practices Course description
- Course name in Norwegian
- Administrasjon og dokumentasjonspraksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- har grunnleggende kjennskap til forholdet mellom organisasjonsformer og dokumentasjonsflyt
- har kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- har god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre muntlig og skriftlig for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- kan beskrive grunnleggende dokumentasjonsformer og de sammenhengene de har oppstått i
- kan diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon, arbeidsprosesser og dokumentasjonspraksis
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, studiebesøk og gruppearbeid. Undervising skjer fysisk på campus.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over og drøfte grunnleggende temaer i emnet.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
This course equips students with skills and knowledge in hydraulic and bioprocess modelling for urban water systems. Students will learn to use hydraulic models for designing urban storm-, wastewater, and water distribution systems, covering specifics of urban hydraulics and hydrology, as well as system planning, design and optimization.
Additionally, chemical and biochemical engineering principles will be used to learn mathematical models of bioprocesses, focusing on reaction kinetics, bioreactor operation and design in biological water treatment.
The course integrates training on software tools, such as SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo, Matlab, and Python for hands-on experience and simulations.
Course contact person
I bacheloroppgaven skal studenten anvende teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studenten velger selv tema for oppgaven.
Undervisningsspråk er norsk.