Programplaner og emneplaner - Student
ARK1510 Administration and documentation practices Course description
- Course name in Norwegian
- Administrasjon og dokumentasjonspraksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course includes lectures, seminars and group work. The course will be organized as two seminar weeks, with the following topics:
- General theories on media, crisis and conflicts
- War, peace and human rights
- Physical and digital safety when covering crises and conflicts
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- har grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og organisasjonsformer
- har kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- har god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- kan identifisere grunnleggende organisasjonsformer
- kan analysere og beskrive grunnleggende dokumentasjonsprosesser og de sammenhengene de har oppstått i
- kan diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon og arbeidsprosesser
- kan reflektere over hvordan teknologisk innovasjon og forvaltningens samfunnsoppdrag kan påvirke dokumentasjonspraksis
Teaching and learning methods
All exam papers are assessed by an internal examiner. In addition, at least 25 % of the exam papers will be assessed by an external examiner, whose assessment will form the basis of the level for each grade within the grading scale. The internal examiner’s assessment of all papers shall be based on the external examiner’s assessment.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider/13800-18400 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anneli Sundqvist