Programplaner og emneplaner - Student
ARK1500 An introduction to archival science Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til arkivvitenskap
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- har oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
- har grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kan analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
- kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kan reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en skriftlig oppgave over et oppgitt tema. Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer. Omfang for individuelle besvarelser er ca. 5 sider/11 500 tegn inkludert mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er én side ekstra per medforfatter. (Dvs. to gruppemedlemmer 6 sider, tre gruppemedlemmer 7 sider osv.)
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 5-7 sider/11500-16100 tegn inkludert mellomrom (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences - Specialisation in Mental Health Care.
Course contact person
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can discuss theories, models and methods used in mental health care practice
- can assess the purpose of and challenges relating to classification and diagnosis systems for mental health complaints
- can identify key vulnerability and risk factors relating to mental health problems from a biopsychosocial perspective
- can describe and assess the development of mental healthcare services for users, patients and next of kin
- can critically assess the individual’s right to autonomy and user participation, and is familiar with important ethical problems and considerations in the development of equitable health services
- can assess the overarching conditions that are significant to improvement processes in mental health care
Skills
The student
- can disseminate core theoretical and research-based knowledge in the field in writing and orally
- can participate in academic and health and social policy discussions that promote knowledge about the field of mental health, and can communicate the user/patient's perspective
- can critically assess health and social policy, and legal and financial framework conditions for working in mental health care
- can analyse empirical data, theory and research that deal with development, vulnerability, protection and consequences of mental health complaints
- can demonstrate thorough professional insight and understanding of individual users/patients, families and networks
- can analyse their own profession’s contribution to interdisciplinary cooperation at various levels and can apply this knowledge in the coordination of user-oriented services
- can apply academic literature and research in their own development project
General competence
The student
- can integrate the UN Sustainable Development Goals on good health and well-being, and less inequality in ethical and professional problems related to mental health and mental health complaints, including substance abuse and dependency problems
- can analyse the relationship between the individual, service and societal levels when planning mental health care
- can reflect and contribute to discussions based on professional and research knowledge, user knowledge and experiential knowledge
- can disseminate relevant problems, analyses and research results in a way that meets research ethics requirements