EPN-V2

ARK1201 Preservation and Use Course description

Course name in Norwegian
Bevaring og bruk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Kunnskaper

    Studenten

    • har innsikt i noen grunnlagsproblemer i oversettelsesarbeid.
    • har kjennskap til den oversatte og fremmedspråklige (annen originallitteratur enn den norske) litteraturens posisjon i det norske litterære systemet.
    • kan diskutere og reflekterer over litteraturens rolle og posisjon i en globalisert verden

    Ferdigheter

    Studenten

    • er i stand til å formidle oversatt litteratur for ulike målgrupper
    • kan arbeide skriftlig og målgrupperettet med litteraturformidling.
  • Required preliminary courses

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ekskursjoner og selvstudium.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
    • har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
    • har forståelse for vurderingens rolle i arkivdanning og arkivdepot
    • har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
    • har god forståelse av arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
    • har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
    • har god forståelse av arkivarenes samfunnsroller og god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
    • kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
    • kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
    • er i stand til å gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv kan analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
    • kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har gode kunnskaper om arkivarprofesjonens samfunnsroller og innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
  • Teaching and learning methods

    Vurderingsformen består av ett individuelt, skriftlig arbeid om selvvalgt emne, som skal godkjennes av faglærer (ca. 3000 ord). Arbeidet skal ha form av en fagartikkel.

    Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Course requirements

    Opptak til studiet.

  • Assessment

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
    • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
    • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
    • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
    • kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
    • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
    • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
  • Permitted exam materials and equipment

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Grading scale

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

    Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

    Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

  • Examiners

    Individuell hjemmeeksamen over tre dager.

    Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).