Programplaner og emneplaner - Student
ARK1001 Records and Archives in Society Course description
- Course name in Norwegian
- Arkiv og samfunn
- Study programme
-
One-year Programme in Archival ScienceBachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet behandler hvordan arkiver kan skapes og brukes i forskjellige sammenhenger. Det legger vekt på de lovbestemte forutsetningene for offentlig arkivdanning og -bevaring og hvordan disse funksjonene er organisert i dagens samfunn, med et særlig fokus på regelverk og praktisering av offentlighet og partsinnsyn og arkivarens rolle i denne sammenhengen. Emnet gir også en introduksjon til arkivfaglig teori og metode.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- har oversikt over den arkivteoretiske utviklingen fra 1898 til i dag
- har god forståelse av arkivenes funksjoner som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- har god oversikt over lov- og regelverk for saksbehandling, innsyn, personvern og arkiv
- har gode kunnskaper om håndtering av innsyn og partsinnsyn i forvaltning og depot
- har god forståelse av arkivarrollene i forvaltning og depot
- har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- har grunnleggende kjennskap til arkivfagets historiske utvikling
- har kunnskaper om kravene til akademisk forfatterskap
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kan redegjøre for arkivenes primære og sekundære funksjoner
- kan redegjøre for lovbestemte rammevilkår og tilnærmingsmåter til arkivhåndtering i offentlig og privat sektor
- kan analysere og beskrive arkivenes funksjoner i det norske samfunnet
- kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kan gjennomføre og begrunne selvstendige vurderinger av forespørsler om innsyn og partsinnsyn i arkiv
- kan reflektere rundt arkivarrollene i forvaltning og depot
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Course requirements
Studentene blir delt i grupper på fem, som skal levere en oppgave på ca. syv sider (16 000 tegn inkludert mellomrom) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell sekstimers eksamen.
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler til vurdering
Ingen
Pensumliste
Totalt 1040 sider, eksklusiv tilleggslitteratur.
Innførsler merket med * vil foreligge i kompendium.
*Bering, B. (udatert). Arkivinstitusjoner i endring 1905 - 2005. Upublisert manuskript. [15 s.]
*Bering, B. (2014): Politikk for bevaring og formidling av private arkiv i Norge. I: Andre Neergaard (red):Dokumentasjonsforvaltning og arkiv i det 21. århundre . (s. 219-239). Bergen: Fagbokforlaget [21 s.]
Bjørnå, H. E. (2010). Behandling av forespørsler om innsyn og bruk av arkivmateriale. Presentert på IKATs kontaktseminar, IKAT. Hentet 13.12.2017 fra https://arkivtroms.no/artikkel/behandling-av-foresporsler-om-innsyn-og-bruk-av-arkivmateriale/ 20 s.
Bækken, I. (2010). Partsinnsyn i rettighetsdokumentasjon - erfaringer og eksempler fra Bergen byarkiv. IRett til innsyn: Bruk av arkiv (s. 44-50). Oslo: ABM-utvikling. Hentet 27.5.2015 frahttp://www.kulturradet.no/documents/10157/94fc59fc-a0cd-49ef-8697-b11b04281ac8 [7 s.]
Cook, T. (1997). What is past is prologue: A history of archival ideas since 1898, and the future paradigm shift. Archivaria , 43 , 17-63. Hentet 27.5.2015 frahttp://journals.sfu.ca/archivar/index.php/archivaria/article/view/12175/13184 [47 s.]
Cook, T. (2010). Proveniens i den digitale tidsalderen. Gammel bør eller håp for framtida? Tidsskriftet Arkiv , (22.11.2011). Hentet 27.5.2015 fra https://journals.hioa.no/index.php/arkiv/article/view/910 [11 s.]
*Eckhoff, T. & Smith, E. (2010). Forvaltningsrett (9. utg.). Oslo: Universitetsforlaget [Pensum: 209-221, 238-261, 265-302 [75 s.]]
*Flinn, A. (2011). The impact of independent and community archives on professional archival thinking and practice I Hill, J. (red.) The Future of Archives and Recordkeeping: A Reader . [145-169] London: Facet (25 s.).
Fonnes, I. (2009). Arkivhåndboken for offentlig forvaltning (9 utg.). Oslo: Kommuneforl. [Pensum: s. 37 - 118, 289 - 324 [116 s.]]
International Council on Archives. (2012). Verdenserklæringen om arkiver. / Verdserklæringa om arkiv. Hentet 07.06.2016 fra http://www.arkivarforeningen.no/wordpress/wp-content/uploads/2014/09/UDA-Bokm%C3%A5l-endelig-versjon-1-kopi.pdf [1 s.]
Justis- og politidepartementet. (2009). Rettleiar til offentleglova . Oslo: Justis- og politidepartementet. Hentet 27.5.2015 fra http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Veiledninger/Rettleiar_offentleglova.pdf[Pensum: s. 9 - 72 [64 s.]]
*Lange, V., Mangset, D. & Ødegaard, Ø. (2001). Privatarkiver: Bevaring og tilgjengeliggjøring . Oslo: Kommuneforlaget [Pensum: s. 16-46, [31 s.]]
Marthinsen, J. H. (2012). Arkivteori: En innføring . [Oslo]: Riksarkivet.[Pensum: s. 35-326 [292 s.]]
McKemmish, S. M., Piggott, M., Reed, B. & Upward, F. (Red.). (2005). Archives: Recordkeeping in society(Bd. no. 24). Wagga Wagga: Centre for Information Studies, Charles Sturt University. [Pensum: s. 1-74, 197-222, 277-298 [122 s.]] Tilgjengelig som e-bok via læringssenteret (krever IT-tilgang ved HiOA)
*Schartum, D. W & Bygrave, L. (2011). Personvern i informasjonssamfunnet . Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg. [Pensum: s. 21-46, 247-259, 265-270, 275 [46 s.]]
Thomassen, T. (2001). A first introduction to archival science. Archival Science , 1 (4), 373-385.http://dx.doi.org/10.1007/BF02438903 [13 s.] [Tilgjengelig via læringssenteret (krever IT-tilgang ved HiOA)]
Valderhaug, G. (2011). Fotnote eller tekst?: Arkiv og arkivarar i det 21. hundreåret. [Oslo]: ABM-media. [Pensum: s. 11-71, 158-230 [134 s.]]
(Pensumliste ajour: Juni 2016)