EPN-V2

AREO6000 Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Study programme
Labour Law
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. Anvendelse av juridisk metode vektlegges.

Required preliminary courses

Se programplanen

Learning outcomes

Bestått NOR6611.

Teaching and learning methods

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om språket som system
  • kunnskap om tekstkulturer og tekstlingvistikk i et andrespråksperspektiv
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av tospråklige elevers tekster

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for utvikling av skrivekompetanse i et tospråklighetsperspektiv
  • kan bidra til utvikling av interkulturell kommunikasjon
  • har gode ferdigheter i egen tekstskriving

Generell kompetanse

Studenten har

  • evne til å formidle toleranse og inkluderende holdninger

Course requirements

  • forelesning, dialog, problembasert læring osv.
  • arbeid i grupper
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
  • skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
  • bruk av høgskolens elektroniske plattform

Praksis

Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.

Assessment

  • skrive og dele logg
  • mellom hver samling: skrive en oppgave relatert til arbeidsformer og innhold i samlingen
  • delta på minimum 80 % av samlingsdagene

Permitted exam materials and equipment

Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Grading scale

  • Et maskinskrevet A4 ark (fontstørrelse 11) med egne notater
  • Tospråklig ordbok

Examiners

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.

Admission requirements

Se informasjon i programplanen.

Course contact person

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon