EPN-V2

AREO6000 Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Study programme
Labour Law
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. Anvendelse av juridisk metode vektlegges.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale problemstillinger i den individuelle arbeidsretten som omfatter rettsregler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, oppsigelse og avskjed
  • den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere et arbeidsrettslig problem, finne relevante kilder og løse praktiske rettsspørsmål ut fra kildene

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • strukturere fagstoff

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres som 3 samlinger à to dager, og baseres på studentaktive læringsformer som oppgaveløsning, seminarundervisning, muntlig presentasjon og gruppearbeid.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent: Studenten skal i løpet av emnet levere ett skriftlig individuelt arbeidskrav på maksimum 4 sider. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 48 timer. Samme oppgavetekst blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på maksimum 8 sider.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet-storbyuniversitetet. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.

Admission requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Course contact person

I dette emnet skal studentene utføre et selvstendig prosjektarbeid. Prosjektarbeidet er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Emnet starter med undervisning i flerfaglige perspektiver på vold og seksuelle overgrep.

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Undervisningen forgår over en undervisningsuke, og belyser tema i en kombinasjon av følgende faglige perspektiver: juss, psykologi, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.

2.2 Prosjektarbeid

Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet.

Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Gjennom emnet vil studenten få erfaring med å jobbe prosjektrettet innenfor rammene av gitte ressurser. Emnet utfordrer studentenes evne til samarbeid og til å formulere kunnskap i spennet mellom teori og praksis. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Undervisningen skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum. Gruppene kan også levere et tilleggsprodukt som er en del av prosjektarbeidet.

Studentene danner grupper av 4-6 deltakere. Gruppene velger tema for prosjektet i samråd med faglærer.

Prosjektperioden kan gjennomføres i utlandet. Prosjekt i utlandet skal gjennomføres i samarbeid med en institusjon eller organisasjon innenfor relevante fagfelt. Gjennom prosjekt i utlandet vil studentene tilegne seg ferdigheter som er nødvendige i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten skal leveres vertsorganisasjonen.