Programplaner og emneplaner - Student
AREO6000 Labour Law Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeidsrett
- Study programme
-
Labour Law
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. Anvendelse av juridisk metode vektlegges.
Required preliminary courses
Mote-;og tekstilindustrien;står overfor store;strukturelle endringer;som krever;ny;kompetanse;og nye;perspektiver;for;å utvikle morgendagens bærekraftige;designkonsepter;og produkter.;I denne perioden;vil;bærekraftig;mote;sees;i lys av;et;industrielt;skifte,;men også settes;i et;helhetlig system;i;relasjon til;både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.;Målet med perioden;er;å;forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større;sammenheng.;Perioden har en praktisk og teoretisk;komponent.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- skal ha grunnleggende;kunnskap;om;nye kompetansebehov og perspektiver;innen;mote-og tekstil;industrien;i et;lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv;
- skal kunne gjennomføre;konseptutvikling,;design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning;;
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid;;
- skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet;
;Ferdigheter;
- kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse;;
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt;
- kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter;;;
- kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder;for eget arbeid;;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe;
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;
- kan;reflektere over sin egen faglig;utvikling;og;oppøve evne til kritisk tenking;ved faglige;- og yrkesetiske problemstillinger;;
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette;har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et;globalt;bærekraftig perspektiv.;Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;
Course requirements
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.;;Eksamensprosjektet kan utføres;individuelt;eller;i;gruppe.;;
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;
Praktisk-estetisk prosjekt;
- Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
;
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.;
Skriftlig oppgave;
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag;2000 ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen;gis en helhetlig vurdering med én karakter.
;
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;
;Eksamensresultatet kan påklages.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is aware of the role and importance of design and technology in social development how they have varied historically and in the present age.
- knows about innovation and future opportunities in the significance of design in technology in culture and society.
- is aware of his/her own professional role and understands it in relation to both a contemporary and a historical social context
Skills
The student
- is capable of developing new perspectives and using analysis and critical reflection on the basis of his/her own understanding of the importance and role of design for a sustainable society
- is capable of critically reflecting on future opportunities for the role and importance of design in society and to individuals
- is capable of putting his/her own professional role in perspective and of using analysis in projects to identify opportunities and limitations to his/her own professional role
- masters written and oral discussion and argumentation on the basis of his/her own understanding of the importance and role of design to social development and individuals
Competence
The student is capable of
- seeing him/herself and his/her own work in a human and global context
- exchanging points of view and experience with others with backgrounds in the field and in this way contribute to developing good practice
- reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision
Grading scale
- Workshops
- Lectures
- Excursions
- Half-way review
- Group work
- Self-study
Examiners
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
Active participation in groups of 5-7 students to prepare two 10-minute oral presentations for the class.
Admission requirements
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Course contact person
Portfolio assessment subject to the following requirements:
- Assignment 1: individual paper and group work. Scope: 1300-1500 words.
- Assignment 2: individual paper and group work. Scope: 1500-2000 words.
Group size: 5-7 students. One overall grade is given for the portfolio.
All parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.
The exam result can be appealed.