Programplaner og emneplaner - Student
ARBO6100 The Changing Work Environment Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeidsmiljø i endring
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Studiet er på deltid og går over 2 semester, og består av ett emne på 30 sp, som er delt i to tema: 1. Arbeidsmiljøutfordringer, analyser og tiltak og 2. Organisering og drivkrefter. Samlingene foregår ved Sørmarka kurs- og konferansehotell.
Tillitsvalgte, hovedverneombud og verneombud har sine sentrale roller og funksjoner når
det gjelder utvikling og påvirkning i miljøspørsmål på de respektive arbeidsplasser.
Arbeidsmiljøet er til enhver tid et resultat av en rekke faktorer. Teknologi, organisasjon og mennesker skaper sammen med ytre betingelser, det vi opplever som arbeidsforholdene.
Dagens arbeidsmiljø er preget av det omfattende skiftet arbeidslivet er midt oppe i:
- Omstillinger skjer kontinuerlig, både i den enkelte virksomhet og i form av fusjoner/oppkjøp. Langvarig stabilitet er erstattet av hyppige endringer.
- Måten produksjonen foregår på endres – dels er endringen drevet fram av konsepter for ledelse og organisering, og av ny teknologi.
- Utviklingen innen kunstig intelligens (KI) har i dag og forventes spesielt framover, å ha gjennomgripende betydning for hvilke typer av kompetanse en virksomhet har behov for, hvordan virksomhetene organiserer seg og hvilke typer virksomheter som vil overleve på sikt.
- Utviklinger innen kunstig intelligens skaper behov for økt kompetanse i implementering av KI i organisasjonen og de ansattes bruk av KI i sitt arbeide.
- Internasjonaliseringen framtvinger et økt fokus på kompetanse, blant annet fordi høy kompetanse er et fortrinn norske virksomheter fortsatt kan vise til.
- I takt med bemanningsreduksjonene øker bruken av styringssystemer, som igjen har betydelige følger for arbeidsinnhold og mellommenneskelige forhold.
- Prioritering av arbeidsmiljø er i dag akseptert som en hovedkomponent i utøvelsen av godt lederskap.
- Arbeidsstyrken skifter karakter. Den demografiske utviklingen tilsier at arbeidslivet baserer seg på bred integrasjon av alle for å ha tilstrekkelig arbeidskraft. Dette forutsetter en personalpolitikk med vekt bl.a. på inkludering av seniorer.
- Rammeverket rundt innsatsen for å utvikle arbeidsmiljøet utvikles stadig med reguleringer på nye områder, der bl.a. intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv har introdusert nye innfallsvinkler når det gjelder å ivareta den enkeltes helse.
Studiet legger hovedvekt på samfunnsfagene. Det innebærer at det er organisatoriske forhold og utvikling av virksomhetene som er det mest sentrale i studiet, men det legges også opp til at mer tradisjonelle arbeidsmiljøproblemer blir behandlet om enn ikke like inngående.
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
For temaet (1) Arbeidsmiljøutfordringer, analyser og tiltak:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om hvordan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøet, der bl.a. en metodisk/analytisk tilnærming til problemstillinger og pensum står sentralt
- kunnskap om metoder som brukes i kartlegging og utviklingsprosesser i arbeidsmiljøarbeidet,
- kunnskap om spørreskjema og bruken som metode i miljøarbeidet
- kunnskap om vanlige helseplager i norsk arbeidsliv og årsaker til disse
- kunnskap om betydningen av å forstå relasjoner på arbeidsplassen som en arbeidsmiljøfaktor
- innføring i kunstig intelligens, automatisering og hvordan dette vil kunne påvirke arbeidsmiljøet (1).
- kunnskap om belastningslidelser og psykisk helse (1)
- kunnskap om ulike stress- og mestringsteorier (1)
- kunnskap om ergonomiske belastninger som arbeidstakere kan utsettes for (1)
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle en helhetlig modell som omfatter de sentrale enkeltfaktorer i arbeidsmiljøet og sammenhenger mellom dem
- kan drøfte ulike analyse- og vurderingsmetoders fordeler, ulemper og forutsetninger
- kan beskrive og redegjøre for ulike aktørers funksjoner og roller
- kan beskrive og klargjøre formelle og faktiske skillelinjer og samarbeidsområder mellom verneombud og tillitsvalgt
- kan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøproblemstillinger ved bl.a. å innhente og vurdere informasjon og forskningsresultater knyttet til arbeidsmiljø (1)
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for arbeid som helsefremmende og helsenedbrytende aktivitet
- forståelse for ulike metoder for å analysere årsaker til ulykker og skader i arbeidslivet
- innsikt i konflikters karakter, bakgrunn og sammenheng med mobbing og trakassering, og strategier og teknikker for løsninger
For temaet (2) Organisering og drivkrefter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om betydningen av og forstå hvordan ny teknologi som drivkraft, spesielt KI, vil kunne påvirke arbeidslivet, organisasjonen og de ansattes arbeidshverdag – utfordringer og muligheter (2).
- kunnskap om” Corporate Social Responsibility” (CSR) og forstå mulighetene som dette kan gi (2)
- kjenner til framgangsmåter for å skape og bidra i forbedringsprosesser (2)
- kunnskap om norsk arbeidsliv i et makroperspektiv (betydningen av KI mv.)
- kunnskap om regulering og forvaltning og virkemidler som kan stimulere til en god arbeidsmiljøutvikling
- kunnskap om hvordan ny teknologi, spesielt KI-relaterte systemer, påvirker arbeidsmiljøet og hvilke arbeidsmiljøtiltak som er aktuelle.
- kunnskap om betydningen av mangfold på arbeidsplassen og innvirkningen på arbeidsmiljøet
- en viss innsikt i arbeidsmiljøforhold og prioriteringer i andre land- spesielt EU, men også andre deler av verden
- Sette stress- og mestringsteorier i sammenheng med arbeidsmiljø og organisatoriske forhold (2)
- kunnskap om utbrenthet, omfang og hvordan dette kan håndteres og forebygges
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere og gi en analyse av ulike organisasjoner som rammeverk for en bredere forståelse av arbeidsorganisatoriske problemstillinger (2)
- kan presentere og gi en analyse av hvordan en gitt bedrift vil kunne bli berørt av utviklingen innen KI og foreslår organisasjons- og opplæringstiltak for å møte slik omlegging. (2)
- evner å sette arbeidsmiljøet inn i en produksjonskontekst og sette det i sammenheng med strategi og daglig ledelse (2)
- kan sette demokratisering inn i en arbeidsmiljøsammenheng og derved vise sammenhengen mellom demokratiutvikling og organisasjonsutvikling (2)
- kan drøfte behovet for endringer i arbeidslivet og derved se hvilke strategier og virkemidler som kan tas i bruk i den enkelte virksomhet.
- kan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøproblemstillinger ved bl.a. å innhente og vurdere informasjon og forskningsresultater knyttet til arbeidsmiljø (1)
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse av det sosiale samspillet på arbeidsplassen for å kunne gjøre vurderinger av ledelse og arbeidsorganisering (2)
- oversikt over lov- og avtaleverk og relevante arbeidsrettslige begreper og kunnskap for å kunne vurdere virkningen av dagens regler for bedrift, arbeidstaker og samfunn.
- oversikt over myndigheter nasjonalt og internasjonalt som har betydning for forvaltningen av regelverket på arbeidsmiljøområdet.
-
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
- Kjenner til ulike perspektiver på døve og tegnspråklige
- Kjenner til hva som skiller tegnspråk fra talespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan avlese enkle tekster med kjent kontekst
- kan produsere enkle uttrykk og setninger knyttet til dagligdagse emner
- kan delta i en tilpasset samtalesituasjon om dagligdagse emner
Generell kompetanse
Studenten
- kan fortelle både i monologer og dialoger
- kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser
-
Course requirements
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift og video vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.
-
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
- Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
- Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen er en individuell muntlig eksamen hvor studenten skal besvare spørsmål og gjennomføre en samtale med en sensorkommisjon knyttet til et tema. Temaet velges av studenten blant fem temaer studenten får beskjed om på forhånd. Temaene sendes ut 24 timer før første kandidat skal inn til eksaminasjon hos sensorkommisjonen. Varighet 10-15 minutter.
Eksamen gjennomføres på norsk tegnspråk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
-
Grading scale
Ingen hjelpemidler er tillatt.
-
Examiners
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
-
Target group and admission
Målgruppe
Studietilbudet retter seg mot hovedverneombud, verneombud og tillitsvalgte, og andre som har kompetanse til opptak og interesse av studiet.
Opptakskrav
Søkere må inneha verv som hovedverneombud, verneombud eller tillitsvalgt og ha gjennomført Arbeidsmiljøskolen trinn 1 og 2, LO-skolen eller kunne dokumentere gode kunnskaper innenfor feltet arbeidsmiljø.
Videre må de ha fullført en obligatorisk grunnmodul/startmodul av 1 ukes varighet der hovedfokus er ”forberedelser til høgskolestudiet” (teori og praktiske øvelser i regi av LO Kurs og konferanse).
Opptaket er basert på generell studiekompetanse eller tilfredsstillende realkompetanse i henhold § 3-6. Krav for opptak til høyere utdanning i Lov om universiteter og høyskoler.
Dersom ikke eksamen skal avlegges, kan alle som tilfredsstiller fagbevegelsens
krav om deltagelse, delta i studiet og få utstedt et deltakerbevis.