EPN-V2

ARBIB2000 Privacy and Information Society Law Course description

Course name in Norwegian
Personvern og juss i informasjonssamfunnet
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir et overblikk over sentrale informasjonsrettslige temaer som personvern, offentlighetsprinsippet og opphavsrett, og bevaring bruk og formidling av informasjonsressurser som kulturarv. Emnet kombinerer oversikt over norsk rett på området med europeisk og internasjonal lovgivning som har betydning for den norske rettstilstanden.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
  • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
  • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
  • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
  • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
  • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
  • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstudium, diskusjoner og øvingsoppgaver

Course requirements

Se omtale av praksis i programplanen

Assessment

Se omtale av praksis i programplanen

Permitted exam materials and equipment

Se omtale av praksis i programplanen

Grading scale

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis prosjektarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: Femte semester: 15 dager på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer, i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Sjette semester: 15 dager på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer. Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Examiners

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • En individuell skriftlig innlevering på 2000 ord +/- 10%. Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger

  • Deltakelse på fagseminar. Formålet er å knytte teoretisk kunnskap til aktiviteter i egen barnehage med fokus på tematikk fra kunnskapsområdet.
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Course contact person

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.