EPN-V2

ARB Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i kommunesektoren. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. I Arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, oppsigelse og avskjed.
    • innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
    • ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende juridisk metode
  • Teaching and learning methods

    Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.

  • Course requirements

    Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • lærerprofesjonens mandat og oppgaver
    • klasseledelse
    • didaktisk arbeid
    • flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
    • grunnleggende ferdigheter
    • klasseromsforskning - observasjon og kartlegging

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
    • å lede elevenes læringsprosesser
    • å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten har generell kompetanse i

    • å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
    • å vurdere etiske sider ved læreryrket
  • Assessment

    Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
    • Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
    • Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

    Praksisrelaterte arbeidskrav:

    • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
    • Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
  • Permitted exam materials and equipment

    Avsluttende vurdering

    Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

    Karakterskala

    Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

    Pensum i emne 1

    Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3:

    Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget

    Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget

    Tema 1: Lærerprofesjonen

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1

    Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet

    Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998

    Tema 2: Lærerarbeid

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5

    Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35)

    Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8

    Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3

    Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier

    Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag

    Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5.

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1.

    Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget

    Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm)

    Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget

    Temaovergripende pensum

    Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1

    IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget

    Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4

  • Grading scale

    Tema i emne 1

    Lærerprofesjonen:

    • Læreres mandat og oppgaver.
    • Lærerens kunnskapsgrunnlag.
    • Den tospråklige læreren.
    • Profesjonsetisk kompetanse.

    Lærerarbeid:

    • Læreplanteori og analyse.
    • Læreplanmodeller.
    • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
    • Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
    • Tidlig innsats, overganger.
    • Grunnleggende ferdigheter.

    Ledelse av elevenes læringsfellesskap:

    • Klasseledelse.
    • Grupper som læringsfellesskap.
    • Gruppeprosesser og kommunikasjon.
    • Lærersamarbeid.
    • Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av èn sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.