Programplaner og emneplaner - Student
ARB Labour Law Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeidsrett
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i kommunesektoren. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. I Arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, oppsigelse og avskjed.
- innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
- ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende juridisk metode
-
Teaching and learning methods
Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.
-
Course requirements
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
-
Assessment
Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Praksisrelaterte arbeidskrav:
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
-
Permitted exam materials and equipment
Avsluttende vurdering
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensum i emne 1
Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre. Grunnbøkene som brukes over to år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 3:
Lillejord S., Manger T., Nordahl S. (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Bergen: Fagbokforlaget
Manger T., Lillejord S., Nordahl T., Helland T. (2013) Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bergen Fagbokforlaget
Tema 1: Lærerprofesjonen
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap. 1
Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998
Tema 2: Lærerarbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 2, 4
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 6, 7, 8, 9 og 10
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 5
Bjarnø, Vibeke mfl. (2013)Språklig mangfold og læring kap. 1 (17-35)
Hauge, A. M. (2014) Den felleskulturelle skolen kap. 1, 2, 4, 7, 8
Ohnstad, F. O. (2010) Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar kap. 1, 2, 3
Spernes, K. (2012) Den flerkulturelle skolen i bevegelse kap. 8: innlemmingsstrategier
Aasen, J. (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring, kap. 2, 3 og 4. Hamar: Oplandske bokforlag
Tema 3: Ledelse av elevens læringsfelleskap
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 4, 5.
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, kap. 1.
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15. Oslo: Universitetsforlaget
Bunting, M. (2014) Tilpasset opplæring i forskning og i praksis (Kirsten Palm)
Imsen, G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7, 8, 9, 11, 13. Oslo: Universitetsforlaget
Temaovergripende pensum
Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1
IKT: Bjarnø, Vibeke mfl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforlaget
Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s. 109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4
-
Grading scale
Tema i emne 1
Lærerprofesjonen:
- Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
Lærerarbeid:
- Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
Ledelse av elevenes læringsfellesskap:
- Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
-
Examiners
Alle besvarelser vurderes av èn sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.