EPN-V2

ARB Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Study programme
HR Management for Heath and Social Sectors
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i kommunesektoren. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. I Arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, oppsigelse og avskjed.
  • innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
  • ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming;

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende juridisk metode

Teaching and learning methods

Undervisning i emnet baseres på forelesninger og oppgaveløsning. I tillegg må studentene sette av tid til selvstudier.

Course requirements

Ingen arbeidskrav

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer

Permitted exam materials and equipment

The course builds on SYKP/SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care. This course teaches students how to work in a scientific manner. They should be able to read research articles and gain insight into methodical strengths and weaknesses of said articles. Qualitative and quantitative methods, or a combination of these are part of the course. Students will study the research process and basic scientific methods through practical exercises. The course contributes to understanding how scientific methods lay the basis for research results.

Grading scale

Admission to the programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining the stages of the research process
  • describing the connection between the theory of science and research methods
  • understanding the interpretation of and the background for key effect estimates and dispersion measures used in scientific studies

Skills

The student is capable of

  • describing methods for the collection and analysis of quantitative and qualitative data
  • reflecting on the concept of quality in qualitative versus quantitative methods such as validity, reliability, soundness and trustworthiness
  • describing differences between the humanistic and natural sciences research traditions

Competence

The student is capable of

  • reflecting on how research results are influenced by choices of method and interpretation during the research process
  • assessing research ethical aspects