Programplaner og emneplaner - Student
ANEST6100 Nurse Anaesthesia Course description
- Course name in Norwegian
- Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Study programme
-
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
- Attendance:
- In order to take the exam, and be eligible for study points, the participant must have attended at least five of the six sessions.
- Compulsory tasks:
- A completed needs analysis form, and an academic text (an unedited manuscript, approx. 5 pages, double spaced font sized 12) must be submitted prior to the first course session.
- Active participation in all group sessions.
- Resubmission of the academic text in progress for discussion in the group.
- Final resubmission of this text, revised further, for the exam.
- A reflective statement, describing the candidate¿s experience of and responses to the course.
Required preliminary courses
Course Description for Academic Writing Course (6 ECTS)
Approved by the Academic Affairs Committee 11 October 2016. Minor amendment 13.11.2018.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
- har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Content
- Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
- Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
- Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
- Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.
Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:
- Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
- Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.
Teaching and learning methods
Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Oppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Oppgave 2 - Generell anestesi
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittelVurdering .
Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Assessment
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.
Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.
Det gis fire timer veiledning per oppgave.Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).
Oppgavens tittel vil framkomme på karakterutskriften.
Grading scale
Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Overlapping courses
ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.