EPN-V2

AKUTTPRA3 Clinical studies in Emergency Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Kliniske studier i akuttsykepl. funksjon og ansvarsområde, trinn 3
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Programme description
  • Introduction

    Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudiene kan være overvåkingsavdelinger, intermediæravdelinger, postoperativ avdeling/recovery.

    Studenten skal;selvstendig;ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.;

  • Required preliminary courses

    AKUTTPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleie og spesialisert innsikt i helt og delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens vitale funksjoner
    • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan utøve kunnskapsbasert praksis
    • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
    • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
      • kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
      • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
      • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
      • kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
      • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
      • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
      • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
      • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
      • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
      • kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten
    • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har handlingskompetanse i akuttsykepleie
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
    • kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Content

    • Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov
    • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
    • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
    • Akuttberedskap
    • Hastegradsvurdering og triage av pasienten
    • Pasientforløp
    • Kommunikasjonsberedskap
    • Samtidighetskonflikter
    • Medisinsk utstyr
    • Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase
    • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av akuttsykepleien
    • Tverrfaglig samarbeid
    • Undervisning og veiledning
    • Administrasjon og ledelse

  • Teaching and learning methods

    Simulering og veiledede praksisstudier.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Studenten skal levere minst en skriftlig formativ (forløpende) vurdering per måned
    • Undervisning/veiledning til pasient.
    • Undervisning/veiledning til medstudenter.
    • Gjennomført AHLR -ved simulering x 2
  • Assessment

    Vurdering i praksisstudier

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet.; Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått.

    Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant;Fra universitetet Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.