Programplaner og emneplaner - Student
AKUTTPRA3 Clinical studies in Emergency Nursing, Level 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Kliniske studier i akuttsykepl. funksjon og ansvarsområde, trinn 3
- Study programme
-
Advanced Programme in Emergency Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for de kliniske studiene kan være
- overvåkingsavdelinger
- intermediæravdelinger
- postoperativ avdeling/recovery
Studenten skal selvstendig ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie. Studenten skal vise at hun/han har oppnådd emnets læringsutbytte.
Required preliminary courses
AKUTTPRA2 Kliniske studier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleie og spesialisert innsikt i helt og delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens vitale funksjoner
- har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan utøve kunnskapsbasert praksis
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon.
- Kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten.
- Kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger.
- Kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
- Kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
- Kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem.
- Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
- Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
- Kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
- Kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i akuttsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Content
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov.
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie.
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie.
- Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Akuttberedskap.
- Hastegradsvurdering og triage av pasienten.
- Pasientforløp.
- Kommunikasjonsberedskap.
- Samtidighetskonflikter.
- Medisinsk utstyr.
- Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av akuttsykepleien.
- Tverrfaglig samarbeid.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
Teaching and learning methods
Simulering og veiledede kliniske studier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig vurdering per måned.
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- AHLR ved simulering x to.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Grading scale
Bestått/ ikke bestått.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.