Programplaner og emneplaner - Student
AKUTTPRA3 Clinical studies in Emergency Nursing, Level 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Kliniske studier i akuttsykepl. funksjon og ansvarsområde, trinn 3
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for de kliniske studiene kan være
- overvåkingsavdelinger
- intermediæravdelinger
- postoperativ avdeling/recovery
Studenten skal selvstendig ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie. Studenten skal vise at hun/han har oppnådd emnets læringsutbytte.
-
Required preliminary courses
AKUTTPRA2 Kliniske studier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleie og spesialisert innsikt i helt og delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens vitale funksjoner
- har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan utøve kunnskapsbasert praksis
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon.
- Kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten.
- Kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger.
- Kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
- Kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
- Kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem.
- Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
- Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
- Kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
- Kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i akuttsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
-
Content
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov.
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie.
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie.
- Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Akuttberedskap.
- Hastegradsvurdering og triage av pasienten.
- Pasientforløp.
- Kommunikasjonsberedskap.
- Samtidighetskonflikter.
- Medisinsk utstyr.
- Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av akuttsykepleien.
- Tverrfaglig samarbeid.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
-
Teaching and learning methods
Simulering og veiledede kliniske studier.
-
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig vurdering per måned.
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- AHLR ved simulering x to.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
-
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
-
Grading scale
Bestått/ ikke bestått.
-
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.