EPN-V2

AKUTTPRA20 Clinical studies in Emergency Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i akuttsykepl. Funksjon og ansvarsområde, trinn 2
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Programme description
Course history

Introduction

Lectures and supervision of assigned exercises. The course also includes practical exercises in the classroom / computer lab.

Required preliminary courses

AKUTTPRA1 Kliniske studier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

Studenten kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon.
  • Kan identifisere akutte situasjoner.
  • Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten.
  • Kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger.
  • Kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
  • Kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
  • Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
  • Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
  • Kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
  • Kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Content

BYPE1600 Mechanics

Teaching and learning methods

Individual written exam, 3 hours

The result of the exam can be appealed.

A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits or rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.

Course requirements

All aids enclosed with the exam question paper, writing- and drawing materials, and a handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Assessment

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.

Examiners

Eivind Johnsen