EPN-V2

AKUTT6100 Emergency nursing Course description

Course name in Norwegian
Akuttsykepleierens funksjon- og ansvarsområder
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

    Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk akuttsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre akuttsykepleien.

    Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
    • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen akuttsykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Content

    • Akuttsykepleie i et historisk perspektiv
    • Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

      • Forebygging
      • Behandling
      • Lindring
      • Rehabilitering
      • Undervisning og veiledning
      • Administrasjon og ledelse
      • Forskning og kvalitetsarbeid

    • Triage og system for seleksjon av pasienter
    • Pasientforløp
    • Kommunikasjonsberedskap
    • Samtidighetskonflikter
    • Katastrofe- og beredskapsarbeid
    • Forensic nursing
    • Etiske teorier
    • Etisk argumentasjon og beslutningsteori
    • Bruk av tvang
    • Å ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
    • Kunnskapsbasert akuttsykepleie

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1. Sykepleie til pasienter med akutt funksjonssvikt. Utføres individuelt. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

    Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

    2. Tverprofesjonell samhandling i akuttmottak. Utføres i gruppe inntil 3 studenter. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %). Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal drøftes opp mot studentens erfaringer fra kliniske studier trinn 1 og skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

    Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.

  • Assessment

    Vurderingsform:

    Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

    Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave.

    Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 %).

    Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.

    Tidspunkt: 3. semester.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.