EPN-V2

AKTF6000 Active dissemination in libraries Course description

Course name in Norwegian
Aktiv formidling i bibliotek
Study programme
Active dissemination in libraries
Further Education in Library and Information Science (online)
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
  • kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
  • kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema

Generell kompetanse

Studenten

  • kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
  • kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet

Required preliminary courses

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Learning outcomes

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Praksis

Studenten skal gjennomføre en praksisperiode som går over ca. 8 uker inkludert tilhørende seminarer. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet. Praksis er en sentral del av studiet og skal bidra til integrering av læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

  • Arbeidskrav 2: Tilstedeværelse i seminarundervisning

Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar, som til sammen går over 3 dager, med mulig fravær på inntil 1 dag. Fravær utover 1 dag utløser kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravets omfang vil øke med omfanget av fraværet. Manglende innlevering av kompenserende arbeidskrav medfører tap av eksamensretten. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten skal være mest mulig forberedt før oppstart av praksisperioden og kunne reflektere over sine læringsutbytter i praksis.

  • Arbeidskrav 3: Læringskontrakt

Innlevering av læringskontrakt som lages i samarbeid med praksisveileder. Omfanget på læringskontrakten vil variere fra student til student. Formålet med arbeidskravet er at læringskontrakten skal understøtte og fremme studentens læringsutbytte i praksisperioden. Dersom læringskontrakten ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang innen angitt frist.

  • Arbeidskrav 4: INTERACT - INTER1100

Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord (+/- 10%). Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.

Les mer om INTERACT og INTER1100 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent tilstedeværelse i seminarundervisning og læringskontrakt på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.

Teaching and learning methods

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course requirements

Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.

Assessment

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Examiners

Tema 1: Skolen i samfunnet

  • skolen i et historisk perspektiv
  • skolen som organisasjon
  • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

  • læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
  • læreplan i et komparativt perspektiv
  • kritisk analyse

Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

  • læreren i det profesjonelle felleskapet
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • innovasjonsarbeid
  • lærerrollen i endring

Tema 4: Den profesjonelle lærer

  • utvikling av lærerprofesjonalitet
  • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
  • sosial og relasjonell kompetanse
  • profesjonsetiske spørsmål