EPN-V2

ADTS3100 Universal Design Course description

Course name in Norwegian
Universell utforming av IKT
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

I dagens samfunn blir stadig flere offentlige og private tjenester digitaliserte. Å lage IKT- løsninger som kan brukes av alle, blir derfor viktig for at det skal finnes like muligheter til samfunnsdeltagelse. I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste IKT-løsninger i henhold til prinsipper for allmenn tilgjengelighet. Sentrale tema er ulike menneskers fysiske og kognitive utfordringer, demografi og kulturelt mangfold i samfunnet, samt hvordan du kan designe universelt utformede IKT-løsninger sammen med brukere. Norsk og internasjonalt lovverk om inkludering av alle brukergrupper i samfunnet blir også gjennomgått.

Recommended preliminary courses

About 50 hours of teaching and exercises.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
  • tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
  • gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT

Ferdigheter

Studenten kan:

  • evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
  • lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
  • lage universelt utformede dokumenter

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
  • har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer

Teaching and learning methods

Forelesninger og veiledning. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 4 studenter.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ett obligatorisk arbeid

Assessment

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • 1 individuelt arbeid
  • 1 prosjektarbeid i gruppe (3-5 studenter)
  • Totalt omfang av mappe minimum ca. 5000 ord.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

International Economics as a subject is concerned with effects of economic relations among nations. This is particularly relevant for small open economies like Norway. The first part of the course covers international trade theory. Why do nations trade, and what effects does this have on the domestic economy. Next, trade policy is analyzed. Why do some nations want to restrict the volume of trade, and what economic effects does this have on domestic efficiency and income distribution. Finally, the course will cover open economy macroeconomics, in particular stabilization policies under different exchange rate regimes.

Language of instruction is English.

Grading scale

None

Examiners

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the development of trade theory over time, from Smith/Ricardo, via Heckscher-Ohlin to modern trade theory based on imperfect competition
  • knows how international trade affects economic growth and resource allocation domestically and internationally
  • knows how international trade affects distribution of income
  • knows which instruments are used in international trade policy and how these affect welfare
  • is familiar with relevant models of economic integration
  • is familiar with theories of exchange rate determination
  • is familiar with stabilization policies in open economies under various exchange rate regimes

Skills

The student can

  • show welfare effects of international trade graphically
  • use algebra to derive changes in distribution of income following international trade
  • show the effects of trade policy instruments graphically
  • use models to describe effects of stabilization policies

Competence

The student can

  • reflect critically about current topics in international economic relations

Overlapping courses

No coursework requirements or compulsory activities.