EPN-V2

ADTS3100 Universal Design Course description

Course name in Norwegian
Universell utforming av IKT
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    I dagens samfunn blir stadig flere offentlige og private tjenester digitaliserte. Å lage IKT- løsninger som kan brukes av alle, blir derfor viktig for at det skal finnes like muligheter til samfunnsdeltagelse. I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste IKT-løsninger i henhold til prinsipper for allmenn tilgjengelighet. Sentrale tema er ulike menneskers fysiske og kognitive utfordringer, demografi og kulturelt mangfold i samfunnet, samt hvordan du kan designe universelt utformede IKT-løsninger sammen med brukere. Norsk og internasjonalt lovverk om inkludering av alle brukergrupper i samfunnet blir også gjennomgått.

  • Recommended preliminary courses

    Emnet bygger på emnene: ADTS1600 Prototyping og ADSE2100 Menneske maskin interaksjon.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
    • tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
    • gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
    • lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
    • lage universelt utformede dokumenter

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
    • har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
    • kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger og veiledning. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 4 studenter.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Ett obligatorisk arbeid
  • Assessment

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • 1 individuelt arbeid
    • 1 prosjektarbeid i gruppe (3-5 studenter)
    • Totalt omfang av mappe minimum ca. 5000 ord.

    Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Sensorordning: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Overlapping courses

    Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO122D.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.