Programplaner og emneplaner - Student
ADTS3100 Universal Design Course description
- Course name in Norwegian
- Universell utforming av IKT
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller (etter søknad) akseptere unntak fra tilstedeværelseskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Recommended preliminary courses
Emnet starter med en gjennomgang av forskningsprosessen. Videre følger en diskusjon av ulike metodologiske perspektiver på kvalitativ forskning. Under ethvert forskningsdesign og metodevalg ligger forskerens (ofte implisitte) forståelse av hvordan verden er og hvordan den burde studeres. Disse underliggende prioriteringer gir forskere den filosofiske ballast som er nødvendig for å adressere viktige spørsmål angående sannhet, sikkerhet og objektivitet i et gitt prosjekt. De utgjør et metodologisk utgangspunkt. Problemstillinger som tas opp er blant annet:
- Hvilke ulike forståelser av kunnskap ligger forut for ulike teoretiske og metodologiske posisjoner i kvalitativ forskning?
- Hvilken betydning har ulike teoretiske perspektiver for hvordan man tenker om datainnsamling og dataanalyse?
- Hva kjennetegner ulike kunnskapsteoretiske posisjoner, som for eksempel naturalistiske, etnometodologiske og postmodernistiske posisjoner?
- Hvilke utfordringer står man overfor i kvalitative prosjekter i profesjonsstudier?
- Hvordan foretar man utvalg, datainnsamling og analyse?
- Hvordan kan vi vurdere kvaliteten på kvalitativ forskning i profesjonsstudier?
Med utgangspunkt både i deltagernes egne prosjekter og forskningsartikler med fokus på profesjonsstudier der kvalitative metoder er brukt, diskuteres slike spørsmål.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
- tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
- gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT
Ferdigheter
Studenten kan:
- evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
- lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
- lage universelt utformede dokumenter
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
- har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
- kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer
Teaching and learning methods
Deltakere skal skrive et essay på om lag 15 sider med dobbel linjeavstand. Essayet skal leveres senest to måneder etter avsluttet undervisning. Essay vurderes av emneansvarlig til bestått eller ikke bestått. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist.
Vurderingen av essayet gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng.
Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ett obligatorisk arbeid
Assessment
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- 1 individuelt arbeid
- 1 prosjektarbeid i gruppe (3-5 studenter)
- Totalt omfang av mappe minimum ca. 5000 ord.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Bestått /ikke bestått.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp på ph.d.-studiet i profesjonsstudier. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant mastergrad eller tilsvarende utdanning.
Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt. Her skal søkerne spesifisere
a) metodene de bruker,
b) Hva som er feltet og hvordan de avgrenser sitt felt,
c) Hvor de er i forskningsprosessen.
Sammendraget sendes inn innen søknadsfristens utløp.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO122D.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.