EPN-V2

ADTS1600 Interaction Design and Prototyping Course description

Course name in Norwegian
Interaksjonsdesign og Prototyping
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.

I kurset skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.

Required preliminary courses

The Building Process course prepares students for a profession, and they are expected to have already acquired a number of building qualifications during the course of their studies. The Building Process course trains students to work as part of a systematic whole and it enables them to make better use of a life-cycle approach, where technical and functional performance as well as financial, social and environmental issues are taken into consideration.

Presence on the course days is important for the result of the exam.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal kjenne til

  • ulike prototypingsteknikker
  • brukersentrert design
  • utforsking gjennom design (Research through Design)
  • skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
  • generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
  • teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
  • verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)

Ferdigheter

Studentene skal

  • kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
  • kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
  • kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
  • kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
  • kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
  • kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, cognitive walk-through)

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
  • teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
  • kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder

Teaching and learning methods

No requirements over and above the admission requirements.

Course requirements

Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (normalt 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Assessment

The following coursework is mandatory and must be approved prior to the exam to attend the exam.

  • Students must attende at least five of the course days.
  • 2 mandatory assigmnets

Permitted exam materials and equipment

Coursework requirements in connection with the project

  • 3 milestone meetings in the group
  • 1 oral and visual presentation in the group

Grading scale

All aids, not comunication with others.

Examiners

Pass/fail.

Overlapping courses

One internal examiner. External examiners are used regularly.