EPN-V2

ADTS1600 Interaction Design and Prototyping Course description

Course name in Norwegian
Interaksjonsdesign og Prototyping
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Ved utvikling av et nytt konsept er det viktig å kommunisere og prøve ut idéer så tidlig som mulig, raskt og uten store kostnader. Dette emnet fokuserer på tema som idémyldring, skissering, design og utvikling av enkle prototyper, samt det å teste ut ideer på brukere gjennom tidlig prototyping. Sentrale tema er metoder og teknikker for skissering og for å lage enkle prototyper, samt kommunikasjon med brukere.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forstå den kreative designprosessen
  • gjøre rede for forskjellige måter å implementere enkle prototyper
  • forklare teorien og koblingen mellom prototyping, evaluering og agile utviklingsteknikker

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beherske grunnleggende skisseringsteknikker og verktøy
  • utarbeide enkle skisser som kommuniserer ideer
  • planlegge, filme og redigere enkle filmer som skisserer ideer
  • lage enkle passive prototyper (f.eks. papir)
  • lage prototyper med enkel logikk ved bruk av elektronisk verktøy
  • lage håndholdte prototyper ved hjelp av hyllevarebyggeklosser (hardware)
  • benytte intervjuteknikk, spørreundersøkelser og fokusgrupper

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • jobbe med utvikling av konsepter for gitte problemstillinger
  • kommunisere ideer til andre designere, utviklere, ledelse, brukere og kunder
  • teste ut ideer på brukere gjennom tidlig prototyping

Teaching and learning methods

Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).

Course requirements

Tre obligatoriske innleveringer i gruppe. Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å bestå kurset.

Assessment

I dette emnet skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til utvikling av programvaresystemer. Studenten skal få innsikt i hvordan systemenes egenskaper defineres, hvilke rammer som gjelder for utviklingen, og hvordan utviklingsprosessen ledes. Videre skal studenten kunne forstå noe av kompleksiteten i samspillet mellom programvaresystemer og ulike bruker- og interessegrupper. Studenten skal forstå essensen i og utvikle en kritisk sans for vurdering av både moderne (inkludert smidige) og tradisjonelle metoder og teknologier for systemutvikling. Emnet bygger på kunnskaper og erfaring i programmering, f.eks. Grunnleggende programmering, Programmering og Webprogrammering.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for

  • ulike faser og aktiviteter som inngår i systemutvikling
  • ulike metoder og teknologier for systemutvikling
  • bruk av ulike prosessmodeller, metoder, teknikker og verktøy for å oppnå prosjekt- og systemkvalitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende metoder og teknikker for å innhente, analysere og spesifisere krav til et system
  • designe programvaresystemer
  • vurdere hensiktsmessige prosesser, metoder, teknikker og verktøy for utvikling av programvare
  • lage systemdesign på grunnlag av kravanalyse

Generell kompetanse

Studenten har

  • kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

Examiners

Forelesninger og øvinger. Obligatoriske oppgaver utføres i grupper. Gruppestørrelsen er normalt tre til fem studenter.