EPN-V2

ADSE3200 Visualization Course description

Course name in Norwegian
Visualisering
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
  • kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
  • kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
  • kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
  • kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
  • kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer, samt disses virkemåte
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

  • Studenten har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
  • Studenten kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • Studenten kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Required preliminary courses

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig arbeidskrav innenfor angitte tema. Arbeidskravet skal være på 2500 ord, eksklusive forside, vedlegg og litteraturliste. Arbeidskravet kan skrives individuelt eller i grupper på 2 studenter. Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Learning outcomes

Students who have the subject ØABED3500 Investments in their bachelor's degree are not allowed to take this course.

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F.

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Assessment

Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger à to dager og to digitale undervisningsdager i løpet av skoleåret. De fysiske samlingene foregår på OsloMet, studiested Pilestredet. Universitetets digitale læringsplattform og digitale læringsformer anvendes til de nettbaserte studiedagene og til studentaktiv læring mellom samlingene.

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Gjennom forelesninger og seminarundervisning skal studentene tilegne seg teoretisk kunnskap og opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et prosjekt knyttet til mangfoldsledelse i barnehagen. Studentene skal planlegge og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt i barnehagen som gir trening i mangfoldsledelse på ulike nivåer, og som involverer personalet.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  1. Individuell, skriftlig oppgave, omfang 1200 ord (+/- 10%). Studenten skal utarbeide tema, problemstilling og prosjektbeskrivelse for prosjekt i barnehagen i samarbeid med barnehagepersonalet. Prosjektet må begrunnes i relevante styringsdokumenter for barnehagen og settes inn i en samfunnsmessig kontekst
  2. Individuell, skriftlig oppgave, omfang 1200 ord (+/- 10%). Studenten skal redegjøre for planlegging og gjennomføring av aksjon i samarbeid med personalet som involverer foresatte, samt dokumentere og diskutere dette i etterkant.

Formål med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning. Arbeidskravene danner grunnlag for studentens arbeid med den avsluttende semesteroppgaven.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og trekkes fra eksamen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene/nettundervisningen på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for videreutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can critically assess traditions, theories, models and methods of supervision
  • can critically assess the framework and guidelines for student supervision

Skills

The student

  • can plan, carry out and critically assess supervision individually and in groups
  • can apply and critically assess key supervision methods and can reflect on challenges related to supervision
  • can lead reflection groups

General competence

The student

  • can assess relevant professional and ethical problems reflected in the supervision process
  • can critically reflect on and analyse supervision and personal skills in their own and other’s supervision, and give constructive feedback
  • can assess challenges and opportunities for professional development and research related to supervision