EPN-V2

ADSE1310 Internet of Things Course description

Course name in Norwegian
Internet of Things
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene tilegne seg forståelse for noen av de viktigeste prinsippene innen Internet, dvs. «Internet of Things» og «Pervasive Computing». Studentene skal gjøre seg kjent med arkitekturer og intelligente algoritmer som styrer «Internet of Things» og «Pervasive Computing». Bygger på datafaglige emner fra 1. semester.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Overlapp

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • innehar grunnleggende forståelse av hvordan Internett, og datanettverk virker
  • har en oversikt over de viktigste prinsippene til "Pervasive Computing", og "Internet of things" som omfatter blant annet "Wearable Devices", "Context Aware Computing", "Health Monitoring", "Smart Houses", "Crowdsensing", "Smart Grids", "Ambient Intelligence"
  • kjenner til ulike algoritmer for autonom kontroll i Internet of Things
  • innehar en forståelse av hvordan Internet of things og Pervasive Computing påvirker sikkerhet og personvern i vårt samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • behersker grunnleggende konsepter og algoritmer i Internett og datakommunikasjon
  • kan konstruere arkitekturer for "Internet of Things", og "Pervasive Computing" baserte løsninger
  • kan modifisiere algoritmer som brukes i søkemotorer som for eksempel Google, i sosiale nettverk som for eksempel Facebook og i anbefalingssystemer som for eksempel Amazon og Netflix som eksempler
  • kan uforme løsninger basert på prinsippene til Internet of Things og Pervasive Computing

Teaching and learning methods

Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse i tillegg til delegerte medisinske oppgaver og samarbeider nært med barneleger og øvrige deltakere i helseteamet. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos barn, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
  • har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
  • har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
  • har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
  • har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
  • har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
  • har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
  • kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi