Programplaner og emneplaner - Student
ACIT5910 Master's Thesis, Phase 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Master's Thesis, Phase 1
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Phase 1 (MT-1) of the master's thesis lays the foundation for conducting a successful master project and writing the master's thesis. In this phase, you will study the relevant literature, map out the area of your master project, find and formulate problem statement and research questions, and plan the research you will conduct in your master project.
In addition, there will be a series of workshops on the academic writing and effective communication of the thesis project. Students will develop an awareness of the conventions of academic writing and the writing process and use a range of analytical tools and methods to develop their writing and writing practices as part of writing their thesis.
Required preliminary courses
At least two subjects (20 ECTS) from the first semester must have been passed before the student can start work with MT1.
Learning outcomes
A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student:
- has specialized knowledge of the research literature of the specific areas of their Master thesis
- understands the functions, structures, and forms of introduction chapters in theses
- understand the functions, structures, and formal requirements of literature review chapters in thesis.
- understands the function and structure of the IMRAD model and other heuristics for thinking about how academic texts are constructed
- understands the role and methods of peer learning and peer review, particularly the "summarize, evaluate, suggest" structure for commenting.
Skills
On successful completion of this course the student:
- can clearly define and limit problem areas
- can connect his/her own project to relevant research literature
- can clearly formulate problem statement and research questions applicable to the area of their master project
- can apply different heuristics to the writing of the introduction and literature review chapters.
- give and receive effective peer feedback specific to the chapters.
- can analyze and reflect on own writing through process memos and other reflective documents.
General competence
On successful completion of this course the student:
- can apply knowledge in new areas and plan limited projects
- can carry out comprehensive independent literature study
- understands and is able to articulate the idea that introduction and literature review structures and forms are based on disciplinary conventions.
Content
Gradert skala A-F.
Teaching and learning methods
Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.
Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.
Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.
Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.
Course requirements
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
- arbeidsmarkedet
- virksomheters samfunnsmessige og sosiale ansvar
- ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
- Supported Employment tilnærming
- lovverket som styrer arbeidsmarkedet
- som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
- reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
- har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
- kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
Permitted exam materials and equipment
Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse.
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.
2. Ett skriftlig arbeidskrav.
Studenten skal levere ett skriftlig individuelt arbeid. Det er et skriftlig refleksjonsnotat hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttets til emnets teori. Omfanget skal være på 4 sider. Studentene skal lese en annen students refleksjonsnotat og gi skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis. Dette skal leveres innen oppgitt frist. Emneansvarlig vil lese og godkjenne alle refleksjonsnotatene. Dersom refleksjonsnotatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det skriftlige arbeidskravet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.
Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Examiners
Individuell skriftlig 48-timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme eksamensoppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.