EPN-V2

ACIT4930 Interaction Styles and Technologies for Accessibility Course description

Course name in Norwegian
Interaction Styles and Technologies for Accessibility
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    This course covers the state of the art of in technology and research methods within human-computer interaction and available computer systems.

  • Required preliminary courses

    No formal requirements over and above the admission requirements.

  • Learning outcomes

    A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    On successful completion of this course the student has:

    • advanced knowledge of multimodal user interfaces
    • advanced knowledge of input and output technologies

    Skills

    On successful completion of this course the student can:

    • analyse problems and issues in interactions related to context, such as accessibility in public spaces, mobility problems, and the user's affective state
    • use knowledge of interaction technology to address new problems in universal design of ICT
    • independently use appropriate methods of user centred interaction design and evaluation; both heuristic and automatic, in an independent manner
    • analyse and critically deal with the results from relevant research literature, apply these to structure and formulate scientific arguments, and assess the suitability of published results on new problems and issues
    • carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with applicable ethical standards
    • present scientific work orally
    • debate and conduct scientific discussions

    General competence

    On successful completion of this course the student can:

    • apply knowledge and skills in interaction technology on new problems and issues for carrying out advanced facilitation tasks and projects
    • communicate scientific problems, analysis and conclusions in the field to both specialists and the general public
    • contribute to original thinking and innovation processes
  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
    • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
    • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
    • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
    • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
    • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
    • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse
  • Course requirements

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

    Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.

    Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

    Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.

  • Assessment

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

    Arbeidskrav:

    1. Studentene skal i grupper på 3-5 studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

    2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med arbeidstakere på egen eller annen egnet arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for medstudenter og aktuelle arbeidstakere. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Semesteroppgave i gruppe* på 3-5 studenter. Eksamensbesvarelsen leveres som en digital presentasjon. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen avtales med faglærer.

    Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

    *Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

    Ny og utsatt eksamen

    • Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
    • Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Examiners

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter