Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4930 Interaction Styles and Technologies for Accessibility Course description
- Course name in Norwegian
- Interaction Styles and Technologies for Accessibility
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Billedterapi (60 studiepoeng) er et deltidsstudium med undervisning organisert over to år. Undervisningen er organisert som 15-20 samlinger á tre til fem dager. Arbeidsbelastningen i hvert semester tilsvarer om lag 400 arbeidstimer for studenten.
-
Required preliminary courses
Utdanningen består av undervisning på studiesamlinger og selvstendig arbeid individuelt og i smågrupper mellom samlingene.
Studiet krever at studenter deltar med stor grad av egenaktivitet, og det forutsettes at studenten tilegner seg kunnskap gjennom selvstudium.
Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser. De praktiske øvelsene omfatter erfaring med eget billedskapende arbeid, deltakelse i prosessgrupper og utprøving av rollene som terapeut, klient og observatør.
Litteraturstudier, skriftlige oppgaver, oppgaver innenfor eget billedskapende arbeid og oppgaver knyttet til billedterapipraksis, - utført både individuelt og i grupper - står sentralt i periodene mellom fellessamlingene.
Det blir trukket inn noe fagstoff fra del II i del I for at studenten skal få en helhetlig forståelse av faget og være bedre rustet til å være ute i praksis.
Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.
Seminarer
Studentene deltar i seminarer om pensumlitteratur og fordypningsoppgaver.
Prosessgrupper
På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.
Veiledning
På hver undervisningssamling får studentene veiledning i mindre grupper på praksis og fordypningsoppgaver.
Rollespill
Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.
-
Learning outcomes
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav ved dette studiet er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene, praksis og praksisrapporter og ulike hjemmeoppgaver. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.
Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.
Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.
Ved forsinkelser i studiet kan studenter få godkjent tidligere godkjente arbeidskrav 2 år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.
Ikke godkjente arbeidskrav
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan så langt det er mulig, kunne få tilrettelagt for et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et alternativt opplegg på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.
-
Teaching and learning methods
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Se universitetets nettsider www.hioa.no
Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ekstern sensur
Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.
-
Course requirements
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: http://www.hioa.no/Om-HiOA/System-for-kvalitet-og-kvalitetsutvikling-for-utdanning-og-laeringsmiljoe-ved-HiOA
Tilsynssensorordning
Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiet. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, ser her: http://www.hioa.no/Studier/Lov-og-regelverk
-
Assessment
- One written grop project report (2000-3000 words) in group of 1-2 students. This part of the examination counts 35 % of the final grade.
- One written group project report (4000-5000 words) in group of minimum 4 students. This part of the examination counts 35 % of the final grade.
- Individual oral examination (20 minutes for each candidate). The oral examination counts 30% of the final grade.
All exams must be passed in order to pass the course.
The oral examination cannot be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
-
Permitted exam materials and equipment
For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.
-
Grading scale
For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.
-
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
-
Course contact person
Associate Professor Aleksandra Krolak