Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4910 User Diversity and ICT Barriers Course description
- Course name in Norwegian
- User Diversity and ICT Barriers
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course covers differences in user requirements due to user heterogeneity, situational variations and the wide range of hardware, software and versions of these. Identification of disabling barriers and how these can be eliminated or reduced through universal design of ICT is a central theme in this course. Furthermore relevant guidelines, regulations and legislation will be covered.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
- thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
- thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
- thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
- advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
- advanced knowledge about universal design and accessibility
- thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
- has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards
Skills
On successful completion of this course the student can:
- analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
- analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations
General competence
On successful completion of this course the student can:
- disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
- can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
- communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public
Teaching and learning methods
Emne 2, Didaktisk analyse - skolens praksiser, retter oppmerksomheten mot skolens kultur og læringsmiljø, læringsarbeid på klassenivå og elever med særlige behovs læringsutfordringer og læring. Sentralt er analyse av og kollektive refleksjon over læringsmiljøet og læringsbetingelsene for å tilpasse og forbedre læringsvilkårene på skole-, klasse- og individnivå.
Course requirements
Læringsutbytte omfatter kunnskaper om styringsdokumenter, faktorer som hemmer og fremmer læring på individ og systemnivå, samt om lærerspesialisten som aktør ved skoleutvikling og systemarbeid.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ og systemnivå
- har kyndig innsikt i utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om flerkulturelle- og flerspråklige barn og unge og familier; utvikling, læring og samspill
- har avansert kunnskap om skoleutvikling og systemarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ og systemnivå
- kan benytte kartlegging og analytiske strategier som skaper deltakelse og medvirkning
- kan kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring ved overganger i opplæringsløpet
- kan benytte informasjon fra nasjonale og lokale kartlegginger som grunnlag for skoleutvikling
- har avansert kyndighet i bruk av den spesialpedagogiske tiltakskjeden, og kan bidra i interprofesjonelt samarbeid for å legge opplæringen til rette for elever med særlige behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og analysere kunnskapsbaserte prinsipper for god pedagogisk og spesialpedagogisk praksis
- kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til skolekultur og læringsmiljø
- kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til likeverdige utviklings- og opplæringsvilkår
- kan bidra til å fremme skolen som lærende organisasjon for å utvikle gode læringsbetingelser for alle elever
Assessment
Se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 2-1: Henvisning, utredning og tiltak for elever med særlige behov. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
- En samtale med ledelsen ved egen skole, og om mulig med skolens kontakt i PP-tjenesten, om prosedyrer og praksis ved henvisning, utredning og ved tiltak for elever med særlige behov.
- Et refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer og oppsummerer samtalen om praksis ved henvisning, utredning og ved tiltak for elever med særlige behov.
- En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskravet er individuelt.
Arbeidskrav 2-2: Kartlegging - analyse av læringsutbytte eller skoletrivsel på egen skole. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
- En kartlegging - analyse av læringsutbytte eller skoletrivsel på egen skole /avdeling/trinn/klasse eller for en elev, sett i et kontekstuelt perspektiv. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
- Et refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer og oppsummerer kartleggingen - analysen av læringsutbytte eller skoletrivsel, sett i et kontekstuelt perspektiv.
- En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskravet er individuelt.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjoner av emnets arbeidskrav.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Grading scale
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.LSSP6200 Didaktisk analyse - skolens praksiser: Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Eksamen gjennomføres over fem (arbeids)dager og har en ramme på om lag 5000 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.Vurderingsuttrykk og vurderingskriterierA: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.D: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatte.
Course contact person
Gradert karakter, A-F.
Overlapping courses
The course is equivalent to previous courses MAUU4200 and MAUUD4200.
Attempts made in equivalent courses will count towards the limit of 3 exam-attempts per course.