Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4910 User Diversity and ICT Barriers Course description
- Course name in Norwegian
- User Diversity and ICT Barriers
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course covers differences in user requirements due to user heterogeneity, situational variations and the wide range of hardware, software and versions of these. Identification of disabling barriers and how these can be eliminated or reduced through universal design of ICT is a central theme in this course. Furthermore relevant guidelines, regulations and legislation will be covered.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student
- has thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
- has thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
- has thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
- has thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
- has advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
- has advanced knowledge about universal design and accessibility
- has thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
- has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards
Skills
On successful completion of this course the student
- can analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
- can analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations
General competence
On successful completion of this course the student
- can identify disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
- can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
- can communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public;;
Teaching and learning methods
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse på læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens læringsmiljø, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læring og utvikling.;I studiet vektlegges barnehagen som læringsarena.
Studiet skal bidra til å styrke og avklare pedagogiske lederes rolle og samfunnsmandat. Pedagogisk ledelse som fenomen utforskes gjennom litteraturstudier, praktisk utforsking på egen arbeidsplass og diskusjoner og refleksjoner over temaet med medstudenter og lærere. Barnehagens læringsmiljø med fokus på at det enkelte barn og barnegruppen får ivaretatt behovet for anerkjennelse, omsorg, lek, læring og danning, vil være en gjennomgående del av studiet. Studentene skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer. Studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av rollen som pedagogisk leder. Samarbeid med foresatte, samt planlegging og gjennomføring av praktisk pedagogisk arbeid med barnegrupper i barnehagen inngår i utdanningen. Studiet vektlegger videre å oppøve ferdigheter i å gjennomføre utviklings- og læringsprosesser ved bruk av egnede verktøy for god og effektiv prosessledelse. Parallelt arbeider deltagerne med et aksjonsbasert utviklingsarbeid i egen barnehage.
Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder.;
Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.
Videreutdanningen Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen(30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre.;
Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av; masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av;Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Course requirements
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Kan analysere og kritisk vurdere perspektiver på pedagogisk ledelse i barnehagen
- Har inngående kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
- Har avansert kunnskap om veiledning og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for refleksjonsprosesser
- Har inngående kunnskap om utviklingsarbeid i barnehagen
- Kan analysere og kritisk vurdere yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med resten av barnehagens ledelsesfunksjoner og deltagere
- Kan analysere eksisterende teorier om barnehagens leke- og læringsmiljø, og arbeide selvstendig med å utvikle det fysiske og psykososiale læringsmiljøet i egen organisasjon
- Kan anvende relevante veiledningsstrategier, og selvstendig lede, analysere og videreutvikle samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid
- Kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap og ta den innovativt i bruk i ledelse i praktisk-pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
- Kan forholde seg analytisk til barnehagens møtekultur, og kunne anvende relevante metoder for møteledelse
- Kan kritisk vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeidet med læringsmiljø og ledelse
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere;
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
- Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Bidra til nytenkning og innovasjon
Assessment
Exam in two part:
- Individual project report (5000-6000 words). The project examination counts 70% of the final grade.
- Individual oral examination (20 minutes for each candidate). The oral examination counts 30% of the final grade.
Both exams must be passed in order to pass the course.
The oral examination cannot be appealed.
;
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted for the project. For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.
Grading scale
Grade Scale A-F.
Examiners
Det gis én gradert karakter (A-F) som fastsettes etter den muntlige eksamen.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden).
Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B:;Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C:;Har et godt;kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D:;Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og;lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske ; fagfeltet.
E:;Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (ikke bestått):;Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Course contact person
Associate Professor Norun Christine Sanderson
Overlapping courses
The course is equivalent to previous courses MAUU4200 and MAUUD4200.
Attempts made in equivalent courses will count towards the limit of 3 exam-attempts per course.