EPN-V2

ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems Course description

Course name in Norwegian
Applied Robotics and Autonomous Systems
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

This course provides a hands-on overview of common theories and methods used in the design of robotic and autonomous systems. The course is organized around weekly practical labs and lectures that complement each other. The student will get hands-on experience with the technologies, algorithms, and architecture of robotic and autonomous systems. The course uses examples from aerial, space, ground, underwater, and industrial robotic and autonomous systems.

Recommended preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge:

Upon successful completion of the course, the student should have:

  • advanced knowledge on robotic and autonomous systems components and architecture
  • advanced knowledge in modeling kinematics and dynamics of robotic systems
  • advanced knowledge in common sensor and actuator technologies used in robotics
  • have advanced knowledge of algorithms and methods used in state estimation, navigation, and motion planning
  • a good understanding of the Robot Operating System (ROS) and software architectures used in robotic and autonomous systems

Skills:

Upon successful completion of the course, the student can:

  • analyze a robotic and autonomous systems with regard to its components, architecture, and their purpose
  • model and analyze kinematic and dynamics of robotic systems
  • apply a number of algorithms and methods in state estimation, navigation, and motion planning
  • analyze and implement solutions based on Robot Operating System (ROS)

General competence:

Upon successful completion of the course, the student can:

  • discuss the role of robotic and autonomous systems in a number of practical applications
  • analyze how robotic and autonomous systems operate and design specific components using ROS and other software tools.

Content

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Teaching and learning methods

This course will feature weekly lectures and lab work to provide both theoretical and hands- on experience. Students will work in groups and complete assignments given to them. The student will supplement the lectures and lab with their own reading. The students will also work on a individual project.

Course requirements

Emnet gir en oversikt over styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor, slik at studentene kan tilegne seg et godt kunnskapsgrunnlag for resten av studiet. Styringsreformer og styringsvirkemidler blir satt inn i et teoretisk og kontekstuelt perspektiv. Studentene skal få forståelse av begrepene styring og ledelse, de skal få innsikt i sentrale utviklingstrekk og viktige implikasjoner av aktuelle endringer i styrings- og ledelsesformer. Det legges stor vekt på å studere den internasjonale og nasjonale utviklingen i forvaltningspolitikken og reformer i offentlig sektor.

Assessment

Det er ingen spesielle forkunnskapskrav

Permitted exam materials and equipment

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om begrepene styring og ledelse og bruken av dem i ulike kontekster
  • inngående kunnskap om sentrale offentlige styringsvirkemidler
  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom samfunnsendringer og styringsutfordringer i offentlig sektor, og videre mellom styringsutfordringer og endringer i styrings- og ledelsesformer
  • inngående kunnskap om internasjonale trender i reformer i offentlig sektor og norsk forvaltningspolitikk
  • innsikt i forholdet mellom styringssystemer og sivilsamfunn og forståelse for demokratiske implikasjoner av utviklingen i styringsformer
  • innsikt i etiske problemstillinger knyttet til offentlig styring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere styringsutfordringer i offentlig virksomhet
  • vurdere hvordan utfordringene kan møtes gjennom reformer og tiltak
  • vurdere ulike styringsverktøy i offentlig politikk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til reformer og forvaltningspolitikk med spesialister på fagområdet og til allmennheten,
  • kan ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser

Grading scale

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen vil langt på vei være problembasert, og det blir tatt utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.

Examiners

Studentene skal levere et individuelt presentasjonsnotat på maksimalt tre sider (som forutsetter muntlig presentasjon). Dersom notatet ikke er tilfredsstillende må det forbedres innen en gitt frist, fastsatt av faglærer. Notatet og presentasjonen må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Course contact person

Eksamen består av en individuell semesteroppgave på 8-10 sider, maksimalt 3,500 ord (referanseliste/litteraturliste er ikke medregnet). Den skal ha 2,5 cm marger, 12 pkt. skrift og halvannen linjeavstand.