EPN-V2

ACIT4730 Special biomedical engineering subject Course description

Course name in Norwegian
Special biomedical engineering subject
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

This course covers topics selected to reflect the breadth and multidisciplinary nature of biomedical engineering. Material for the course is put together in cooperation with researchers, medical professionals and representatives from the healthcare industry. One of the objectives is to expose students to a variety of emerging technologies playing an important role in the paradigm shift towards preventive, personalized and precision medicine. The course also has a practical project that lasts for a short period where the students are assigned to any of the laboratories at OsloMet, medical/health care companies, or a department at local hospitals in the Oslo and Akershus region. The course is completed by the student giving an oral presentation of the practical project results.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Oral presentation of the practical project results.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
  • har kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
  • har inngående kunnskap om anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen

Ferdigheter

Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor avgrensede områder relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
  • kan, under veiledning, overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
  • kan forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling under veiledning
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan innhente/finne, vurdere og under veiledning anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
  • kan anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger

Permitted exam materials and equipment

Simulering og praksisstudier med veiledning. Forelesninger. Gruppearbeid.

Grading scale

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Examiners

Ikke relevant.

Course contact person

Bestått/ ikke bestått.