EPN-V2

ACIT4710 Digital Signal and Image Processing Course description

Course name in Norwegian
Digital Signal and Image Processing
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Signal processing defines the mathematical tools used to analyze, model and operate on measured data from physical signals and their sources. In digital signal processing (DSP) the following topics are lectured: the different domains for describing discrete signals and linear time invariant systems, digital filters and frequency analysis. Images are two-dimensional signals and similar analytic methods apply. 

Recommended preliminary courses

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

On completion of this course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge

The course will give the students in depth knowledge on the following topics 

  • Sampling, digitalization and reconstruction. 
  • How to obtain the signal spectrum of digital and analog signals 
  • How to obtain the frequency response of digital systems 
  • Methods of filtering discrete signals
  • Digital image formats

 

Skills

The student will know how to: 

  • Describe digital signals and systems mathematically in the time domain
  • Describe discrete signals and systems in the frequency domain and the Z-domain 
  • Describe digital images mathematically in real space and frequency space 
  • Describe linear time invariant systems using difference equations, impulse responses, and transfer functions 
  • Analyze time discrete systems in the frequency domain  
  • Use discrete filters and the digitized versions of analog filters: FIR and IIR 
  • Apply post processing of images for filtering, noise reduction, edge detection and presentation.

 

General competence

The student will have general competence on:

  • Frequency spectrums, impulse responses, frequency responses,  convolution and modulation 
  • Fourier-series (FS), Fourier transform (FT). 
  • Sampling, reconstruction and aliasing 
  • Implementation of DSP-filters
  • Improving image presentation

Content

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Teaching and learning methods

Lectures.

Exercises 

Computer exercises.

Course requirements

None

Assessment

Individual written exam, 3 hours

The exam grade can be appealed.

 

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie

Grading scale

BARNPRA1, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette
  • har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
  • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse:Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

Innhold

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Medisinsk utstyr
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon

Course contact person

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned