EPN-V2

ACIT4620 Computational Intelligence: Theory and Applications Course description

Course name in Norwegian
Computational Intelligence: Theory and Applications
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • videreutviklet teoretisk og praktisk kunnskap i drama, forming og musikk
  • videreutviklet kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale knyttet til kunstneriske prosesser og kunstdidaktisk forståelse
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • kunnskap om hvordan arbeid med kunst. Kultur og kreativitet kan bidra til inkludering i barnehagen
  • utvidet kunnskap om barns varierte kunstneriske uttrykksmåter og kunstfaglige lærings- og danningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
  • kan utforske og anvende lek, ulike estetiske virkemidler, verktøy, rom, materialer og teknikker i samspill med de yngste barna
  • kan lede, planlegge, tilrettelegge for et kreativt miljø med vekt på fantasi, fortelling, lek og improvisasjon
  • kan begrunne og vurdere skapende virksomhet for og med barn i ulike fysiske miljøer i og utenfor barnehagen, i lys av aktuell forskning
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
  • har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter

Recommended preliminary courses

Basic knowledge in calculus, statistics and probability theory; Programming skills in Python, Matlab, or R.

Learning outcomes

I undervisningen skal studentene tilegne seg grunnleggende teknikker, anvende kreativ metode og arbeidsprosesser og utvikle egen uttrykkskompetanse gjennom i praktisk arbeid med fagene og i samspill med andre studenter. Gruppenes kunstproduksjoner med etterfølgende faglige diskusjoner (Jf. arbeidskrav i høstsemesteret) skal synliggjøre en forståelse for og anvendelse av lærte teknikker i et helhetlig kunstfaglig uttrykk.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse i kunstproduksjon i gruppe for og med barnepublikum og etterfølgende faglig refleksjon knyttet til det individuelle fordypningsarbeidet i barnehagen
  • Individuelt notat knyttet til valgt fordypningsområde i egen barnehage, 1000 ord +/- 10%
  • Minimum to veiledninger med faglærer
  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelle representanter for barnehager, omfang 10-15 minutter

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Semesterplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse.

For mer utfyllende informasjon om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Teaching and learning methods

Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 25 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Ny/utsatt eksamen i fordypning

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Course requirements

Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart og praktiske eksempler.

Assessment

Exam in two parts:

  • A group (2-4 students) project implementation, consisting of a project report (7000 - 9000 words, excluding references) and code appendix (counts 50% of the final grade)
  • A written exam;(3 hours) (counts 50% of the final grade)

Both the code/program and the report will be evaluated. The comprehensiveness of the code/program is evaluated under the assumption that each student in the group has worked on the project for 60 hours.;

Both exams must be passed in order to pass the course.

The exam can be appealed.

;

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

  • Dramafaglige, musikkfaglige, romlige og formingsfaglige inntrykk og utrykk
  • Estetiske og praktiske virkemidler i drama, forming og musikk
  • Barnekultur i et mangfoldig samfunn
  • Formidling av kunst, kultur, rom og arkitektur i storby og nærmiljø
  • Presentasjons-, formidlings og dokumentasjonsmåter innen kunst, kultur og kreativitet
  • Ledelse og veiledning i barnehagen
  • Yrkesetikk knyttet til arbeidet med kunst, kultur og kreativitet
  • Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
  • Aktuelle offentlige styringsdokumenter

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two internal examiner. External examiner is used periodically.

Course contact person

Professor Jianhua Zhang