EPN-V2

ACIT4510 Statistical Learning Course description

Course name in Norwegian
Statistical Learning
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.

I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap

Recommended preliminary courses

The participants are expected to know basic concepts in linear algebra, programming and statistics (within the scope and content of e.g. DATA3800 - Introduction to Data Science with Scripting).

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
  • har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
  • har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
  • kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
  • kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
  • kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling i egen praksis.
  • kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
  • kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
  • har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.

Learning outcomes

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Muntlig presentasjon av egne praktiske utprøvinger for medstudenter og lærer knyttet til relevant teori.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.

Teaching and learning methods

Muntlig eksamen med refleksjonsnotat

Eksamen er en muntlig presentasjon basert på et utvalgt praktisk, skapende arbeid gjennomført i emnet.

Arbeidet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av det innleverte arbeidet utført i emnet. Skriftlig refleksjonsnotat danner grunnlag for muntlig presentasjon (om lag 1000 ord).

Innlevering av skriftlig notat på Inspera.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Fravær - ikke bestått.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used periodically.

Course contact person

Professor Pedro Lind