EPN-V2

ACIT4510 Statistical Learning Course description

Course name in Norwegian
Statistical Learning
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course covers the foundations and recent advances in Machine Learning from the point of view of Statistical Learning Theory. The goal of this course is to provide students with the practical skills to support the theoretical knowledge to (1) develop machine learning solutions to challenging problems and (2) to be able to develop the acquired expertise further.

The theoretical aspects of statistical learning will be illustrated with concrete problems and tasks in Python.

Recommended preliminary courses

Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og naturmangfold, vil fordypningen ta opp materialitet og estetisk praksis, deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

Teaching and learning methods

This course has three main parts.

The first three weeks cover revisions on statistics and scientific method, briefly presenting also the basics in (Python) programming, selection of a problem, etc. (i.e. revisions of several of the focus points in DATA3800).

After that there will be 7 weeks with presenting and solving exercises, covering the book "Introduction to Statistical Learning".

Finally the course has 3 to 4 weeks bridging the content presented during the weeks before with other scientific fields and topics, namely in Applied AI and in Mathematical Modelling. In particular, connections to the courses " Applied and Computational Mathematics (ACIT4310)" and "Evolutionary Artificial Intelligence and Robotics (ACIT4610)" will be addressed.

The weekly classes will be divided in three parts: (1) a theoretical exposition of the new content introduced each week, (2) one set of exercises/problems implementing the content presented during the theoretical exposition, and (3) supervision of each student in his/her specific project (see "Assignment").

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
  • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
  • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
  • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
  • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger

Assessment

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling.

1. Individuelt prosjekt i barnehagen. Presentasjon av prosjektet for medstudenter og lærere, omfang 10-15 minutter.

2. Individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1200 ord +/- 10 %.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på studiested, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Grading scale

Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Examiners

Det er tillatt å ha med ett produkt og ett A4-ark med notater.

Course contact person

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.