Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4510 Statistical Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Statistical Learning
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.
I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap
Recommended preliminary courses
The participants are expected to know basic concepts in linear algebra, programming and statistics (within the scope and content of e.g. DATA3800 - Introduction to Data Science with Scripting).
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
- har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
- har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.
Ferdigheter
Studenten
- behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
- kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
- kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
- kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling i egen praksis.
- kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
- kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
- har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.
Learning outcomes
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Muntlig presentasjon av egne praktiske utprøvinger for medstudenter og lærer knyttet til relevant teori.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
Teaching and learning methods
Muntlig eksamen med refleksjonsnotat
Eksamen er en muntlig presentasjon basert på et utvalgt praktisk, skapende arbeid gjennomført i emnet.
Arbeidet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av det innleverte arbeidet utført i emnet. Skriftlig refleksjonsnotat danner grunnlag for muntlig presentasjon (om lag 1000 ord).
Innlevering av skriftlig notat på Inspera.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Fravær - ikke bestått.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A-F
Permitted exam materials and equipment
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used periodically.
Course contact person
Professor Pedro Lind