Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4420 Problem-solving with scripting Course description
- Course name in Norwegian
- Problem-solving with scripting
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course covers the use of scripting as a programming paradigm to solve challenges like automation and integration as well as data analysis. The focus is on understanding how scripting combined with utility libraries can be helpful in solving a task. Scripts can vary in length and complexity, but are normally written in a high-level language that focuses on ease of expression and readability as well as a powerful set of libraries for integrating with other systems. Scripts can be written as a means to create tools that eases scientific work or automates tasks. However, they can also be used to make systems interact that would normally not. In most automated workflows, there are several scripts acting as the glue between otherwise incompatible systems. The course will use the Python programming language.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.
Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.
Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.
Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.
Content
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Teaching and learning methods
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.
Course requirements
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Dette gjøres ved at gruppene møter en familie som de på forhånd vil ha noe informasjon om. Studentene vil gjennom rollespill vise hvordan de som sosialarbeidere ville møtt den aktuelle familien.
Assessment
Prosjektarbeid er et tre måneders undervisningsopplegg hvor studentene arbeider i selvstyrte grupper med et selvvalgt tema av sosialfaglig relevans. I prosjektarbeid har studentene hovedansvar for egen læring, og arbeidet skal resultere i et konkret produkt. Studentene skal utøve kritisk refleksjon omkring, og tilegne seg kunnskaper om et selvvalgt tema, samt lære å arbeide selvstendig i prosjektorganiserte læringsgrupper.
Prosjektgrupper skal gjennomføre en undersøkelse med datainnsamling og analyse og/eller et endringsarbeid. Arbeidet skal foregå i nærhet til praksisfeltet, enten gjennom konkret samarbeid med ekstern organisasjon/institusjon, eller gjennom innhenting av data fra felt.
Prosjektgrupper i utlandet gjennomfører prosjektet ved et obligatorisk tre måneders opphold i annet land. Prosjektarbeidet gjennomføres i samarbeid med en organisasjon i vertslandet, og samarbeidsavtalen skal på forhånd godkjennes av høgskolen. Studentene skal gjennomføre et feltarbeid med deltakende observasjon og/eller annen datainnsamling. Tema som undersøkes skal ses i lys av globale, nasjonale og lokale forhold. I prosjektarbeidet inngår refleksjon rundt studentenes egen posisjon og rolle i et for dem fremmed samfunn. Det foreligger egen studieguide for prosjekt i utlandet.
Resultatene presenteres i en rapport, eventuelt kombinert med andre konkrete produkter, som audiovisuelle presentasjoner, brosjyrer eller liknende.
Prosjektgruppene presenterer avslutningsvis sitt arbeid i et formidlingsseminar ved høgskolen.
Permitted exam materials and equipment
Pathophysiology deals with how different diseases and injuries change the cells and tissue, which also lead to changes in the functions of the tissue, organs and body. The course focuses on disease processes and disease conditions that can cause acute partial or complete organ failure, and knowledge of relevant treatment.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer og en ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course contact person
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain the most common pathological processes
- can explain pathology, symptoms, signs, observations and treatment in patients with
- diseases of the respiratory organs
- cardiovascular diseases and circulatory disorders
- diseases of the nervous system
- can present knowledge of diabetes
- can describe diseases of the digestive system
- can explain disease manifestation in elderly people
- can describe serious infections
- can describe what cancer is and how cancer is treated
- can describe the fundamental principles of hygiene and infection control
Skills
The student
- can apply knowledge of pathological processes and types of treatment as a basis for understanding sick persons
- can apply and disseminate knowledge about diseases of the musculoskeletal system
- masters management of infectious material
- can use knowledge of the discipline in a written presentation
General competence
The student
- understands how disease is manifested through vital signs and symptoms