EPN-V2

ACIT4420 Problem-solving with scripting Course description

Course name in Norwegian
Problem-solving with scripting
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Studentene skal dokumentere tre arbeidskrav som knyttes til læringsutbytte for studiet, læringsfellesskapet på samlinger, arbeid mellom samlingene og egen fagskolepraksis.

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen planlegging av læringsarbeid og sentrale problemstillinger som er relevante for fagskolelærerrollen. Arbeidskravene kan inngå som en del av den endelige eksamensmappen.

Arbeidskravene skal være levert innen fastsatte frister. Et ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere to ganger. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert årsak eller avtale med faglærer, får ikke nye forsøk. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler

  • Del 1 i grupper* på 3-5 studenter.: Utviklingsarbeid som planlegges, gjennomføres og evalueres i fagskolen. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres skriftlig omfang 3000- 3500 ord
  • Del 2: Utviklingsarbeidet skal presenteres for kolleger, og erfaringer presenteres for medstudenter, omfang maksimalt 20 minutter per gruppe
  • Del 3: Det skal leveres et individuelt faglig refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 800-1000 ord

*Arbeidskravets kan unntaksvis leveres individuelt etter avtale med faglærer.

 

Arbeidskrav 2

Individuelt faglig refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass på 1200-1500 ord. Refleksjonsnotat skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Notat legges ved som vedlegg og består av 3 filmsnutter på maksimalt 3 minutter.

Arbeidskrav 3

Overordnet tema: Fagskolen som organisasjon og fagskolens rolle i samfunnet.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fagskolens rolle og plass i samfunnet. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en digital presentasjon omfang maksimalt 10 minutter

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Tilstedeværelse er derfor særlig viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Krav om tilstedeværelse på samlinger er 80 %. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer. I praksis er krav om tilstedeværelse på 100 %

Required preliminary courses

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000-3500 ord

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i gjennom emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, ved første ny og utsatt kan semesteroppgavn forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave

 

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student:

  • has a deep understanding of how scripting is utilised to automate common tasks
  • has advanced knowledge of scripting strategies that allow his/her scripts to be robust against unforeseen failures and erroneous user input
  • has advanced knowledge of how a code-base can be maintained through version control systems
  • has a deep understanding of how scripts can be used to integrate two systems
  • understands how scripting languages can be expanded through libraries

Skills

Upon successful completion of the course, the student:

  • can design and implement script-based tools
  • can design and implement a script-based service
  • can utilize a specialized library to integrate their script with a subsystem or framework
  • can evaluate and discuss how scripting may or may not facilitate system automation
  • can explain and discuss how system automation forms a part of system administration best practices
  • can utilize a version control system for their code-base

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • can analyse automation approaches with regard to robustness and in relation to his/her intended tasks
  • can explain how systems automation and scripting is used to facilitate workflow and automation tasks to experts and non-experts alike

Content

  • The Python programming language
  • Scientific Programming using Python
  • Automating tasks using Python
  • Utility libraries for interacting with other subsystems and frameworks
  • Git

Teaching and learning methods

This course is divided into two parts. The first part with focus on covering the particular scripting language used in this class, such as its syntax, use and some extra libraries. The first part will also cover the practice of using a version control system as the means to store the code-base. During this part, students will meet for weekly lectures and lab-sessions where they work on exercises.

The second part will focus on the students completing a programming project. The project can be chosen from a portfolio of available problems. The student will work individually on the project and submit a final code-base that also includes documentation. During this part, there may be lectures if needed, but most of the time will be spent on individual supervision of students in lab-sessions.

Practical training

Lab sessions.

Course requirements

Det benyttes en intern og en ekstern sensor

Assessment

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen. 

Opptakskrav

Opptakskrav er gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse eller tilsvarende.

Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.

Permitted exam materials and equipment

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.  

Innholdet i emnet er: 

  • Utviklingsarbeid
  • Vurdering for læring
  • Veiledning
  • Nettpedagogikk
  • Fagskolens samfunnsmandat

Yrkespedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret

Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.

Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.

Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Grading scale

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.