EPN-V2

ACIT4410 Agile Service Delivery and Developer Operations Course description

Course name in Norwegian
Agile Service Delivery and Developer Operations
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

This course has a focus on the practices and technologies used for network-based services such as large web sites and backend systems. It provides topics specific to large architectures, such as: containers, service architectures, load balancing and service continuity. In addition, topics which are relevant for working with software projects often found in this context are covered, such as release management, automated testing and agile development principles.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student will:

  • have advanced knowledge of service architectures and how they are applied in the industry
  • have advanced knowledge of the platforms used to deploy large-scale  services
  • have a deep understanding of the principle of service continuity and the techniques and methods used to make services scalable and robust
  • have a deep understanding of the DevOps movement and its history
  • have expert insight into release management from an operations perspective

 

Skills

Upon successful completion of the course, the student:

  • can evaluate and discuss a service architecture in relationship to the intended service function with regard to performance, scale and robustness
  • can apply load balancing and scaling techniques in order to create robust services
  • can define release-management strategies
  • can evaluate and discuss a release-management plan in relationship to an agile development project

 

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • can discuss the state of agile service management in the industry
  • can communicate challenges, analysis and conclusions in developer operations with regard to service architectures and release management to specialists as well as the general public

Content

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.;

Teaching and learning methods

This course uses the flipped classroom methodology to cover topics in its theoretical form as homework and let students experience them with hands-on work in the classroom. Students work individually in order to complete technical assignments. Lab-work is supervised by the teacher who provides feedback to the student along the way. 

Students will organize their work surrounding a chosen project. The project report will based on a task which they can choose from a list of available projects. The task will be a combination of technical work along with a theoretical discussion.

Towards the end of the course, students will spend more time on their own projects in class under continuous supervision from the course teachers. Students can use that time to discuss approaches and challenges to their own projects. 

Course requirements

MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • kan kritisk drøfte medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
  • kan kritisk vurdere symptombilder og behandlingsforløp hos akutt og/eller;kritisk syke barn
  • kan analysere og observere, identifisere, vurdere og behandle;syke barns generelle og spesielle behov ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature og syke barn og unge, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til alle aldersgrupper
  • kan analysere hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • kan vurdere barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
  • kan tolke og vurdere barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av barnesykepleie
  • kan kritisk vurdere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling, og handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
  • kan kritisk vurdere alternativer og konsekvenser av å bruk av tvang
  • kan kritisk vurdere konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt/kritisk forløp hos barn og hvordan disse kan forebygges
  • kan kritisk vurdere forebygging, rehabilitering og habilitering av;utviklingskader, komplikasjoner og ubehag ved sykdom og funksjonsnedsettelse
  • kan drøfte mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt- og barneavdelinger
  • kan vurdere barnepalliasjon
  • kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
  • kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk;helse og sykdom hos barn og unge
  • kan analysere hvordan minoritet, etnisitet og kultur kan påvirke forhold i møte med syke barn og deres familie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og anvende relevante metoder i overvåkning, observasjon, prioritering, iverksettelse, evaluering og dokumentasjon av systematiserte tiltak i behandlingsforløpet til det akutt og/eller kritisk syke barnet
  • kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
  • kan selvstendig analysere og administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr
  • kan drøfte relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte- og lungeredning til alle aldersgrupper
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan anvende relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
  • kan anvende relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn og unngå/redusere bruk av tvang, særlig i forhold til smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan analysere og anvende relevant kunnskap for å tilpasse smittevern i behandlingen av syke barn
  • kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan drøfte kommunikasjon og samhandling med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere;situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
  • kan anvende relevant kunnskap for å administrere legemidler til barn og ikke-medikamentell smertelindring
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan drøfte selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • planlegger og iverksetter tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
    • bedømmer akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • handler kompetent i akutte og problematiske situasjoner
    • reduserer barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
    • ivaretar det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
    • ivaretar barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
    • bruker relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
    • evaluerer og kvalitetssikre eget arbeid
    • anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
    • iverksetter trygghetsskapende tiltak
    • anvender pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • identifiserer tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
  • argumenterer og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan anvender relevante metoder for å selvstendig vurdere familiens behov og iverksette;tiltak i forbindelse med barnets sykdomsforløp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle handlingskompetanse i barnesykepleie
  • kan analysere og drøfte faglige og etiske problemstillinger innen barnesykepleie (eller: akutt og kritisk syke barn) med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan lede i kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan analysere teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
  • kan vurdere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan delta i kommunikasjon og samhandling med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet; ;i behandlingen av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nytte og betydning av nytenkning og innovasjon
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • kan vurdere relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet i behandlingen av det akutt og/eller kritisk syke barnet
  • kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
  • kan implementere sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader gjennom pleie, omsorg og behandling av barn:
    • kommunisere og samhandle med respekt for det syke barnet og familiens integritet, ressurser og opplevelser uavhengig av sosial status, kultur og etnisk bakgrunn
    • identifisere etiske problemstillinger relatert til sosiale vilkår, psykisk helse og psykiske lidelser hos barn og unge

Permitted exam materials and equipment

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Grading scale

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
  • Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
  • Deltakelse i refleksjonsgrupper.

Examiners

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Course contact person

Bestått-Ikke bestått.