EPN-V2

ACIT4330 Mathematical Analysis Course description

Course name in Norwegian
Mathematical Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe/team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-45 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
    2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching i gruppe/team for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Recommended preliminary courses

    A course in analysis at bachelor level is an advantage, preferably with some knowledge of real numbers, cardinality, metric spaces and uniform convergence.

  • Required preliminary courses

    Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

    Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

  • Learning outcomes

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Content

    • General topology, including locally compact Hausdorff spaces
    • Measure theory, including Riesz representation theorem
    • Completeness of Lp spaces, product measures, and complex measures with the Radon- Nikodym theorem
    • Fourier analysis, including the inversion theorem
    • Complex function theory, including the Cauchy- and Liouville theorems, and harmonic functions

    Lecturer might exclude or include topics depending on the students attending the course.

  • Teaching and learning methods

    A-F (alle i gruppen får samme karakter)

  • Course requirements

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Assessment

    • veiledning og coachingkompetanse i grupper
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • metoder og modeller i veiledning og coaching
    • gruppen som læringsarena - kompetanseutvikling i team
    • samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • etikk i veiledning og coaching i grupper

  • Permitted exam materials and equipment

    No aids are permitted

  • Grading scale

    Grade scale A-F.

  • Examiners

    Two internal examiners. External examiner is used periodically.

  • Course contact person

    Professor Lars Tuset