Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4330 Mathematical Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Mathematical Analysis
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet.
Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.
Recommended preliminary courses
A course in analysis at bachelor level is an advantage, preferably with some knowledge of real numbers, cardinality, metric spaces and uniform convergence.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
- kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
- vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
- er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
Learning outcomes
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisstudier
Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Content
- General topology, including locally compact Hausdorff spaces
- Measure theory, including Riesz¿ representation theorem
- Completeness of Lp spaces, product measures, and complex measures with the Radon- Nikodym theorem
- Fourier analysis, including the inversion theorem
- Complex function theory, including the Cauchy- and Liouville theorems, and harmonic functions
Lecturer might exclude or include topics depending on the students attending the course.
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Kandidaten/studenten trekker emner fra hovedområder dagen før eksamen. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i emneplanens innhold
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Course requirements
Ingen hjelpemidler.
Assessment
Karakterskala : A-F
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.
Grading scale
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
- Økologi og bærekraftig utvikling.
- Fysiske fenomen.
- Helse, mat og fysisk aktivitet
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Course contact person
Professor Lars Tuset