Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4200 Interdisciplinary Innovation and Complex Problems Course description
- Course name in Norwegian
- Interdisciplinary Innovation and Complex Problems
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Estetisk arbeidskrav
Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.
Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst
Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.
Gruppepresentasjon av praksiserfaringer
Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Deltakelse på ekskursjon
I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.;
Refleksjonsnotat fra ekskursjon
Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
Learning outcomes
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Course requirements
Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.
Assessment
Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsfagets hovedområder (geografi, historie, samfunnskunnskap) og samfunnsfagdidaktikk. Studentene får innblikk i lange historiske linjer fra jeger-/ sanker-samfunnet til det postindustrielle samfunnet, i et nasjonalt så vel som et internasjonalt perspektiv. Videre gir emnet innsikt i sentrale nøkkelbegreper og fagdidaktiske problemstillinger i samfunnsfag. Emnet tar også for seg sentrale samfunnsfaglige problemstillinger i det norske samfunnet og setter disse inn i en global sammenheng. Studentene får innsikt i samspillet mellom individ og samfunn, og mellom mennesker og natur.
Permitted exam materials and equipment
Innholdet i emnet består av følgende to hovedtemaer: 1: Praktisk musikkarbeid og 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse.
Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid
- Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte på å gi studentene mulighet til å oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og dansetradisjoner fra ulike land.
- Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
- Flerstemt sang og stemmeutforsking: Her trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delområdene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
- Fra meg til deg: Muntlig overføring av sangmateriale.
- Spill: Studentene får enkel innføring i et av akkordinstrumentene: gitar eller ukulele
- Samspill og arrangering: Studentene får øving i å lage enkle, metodisk tilrettelagte arrangementer og komposisjoner, samt i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
- Bruk av digitale verktøy, som for eksempel sangappen Trall.
- Delingstorg: Treningsarena for metodisk utforsking og ledelse av ulike musikkaktiviteter (studentstyrt).
Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse
- Teori og lytting: Det gis undervisning i grunnleggende note-, rytme-, akkord- og hørelære. Dette knyttes nært opp til spill, samspill og arrangering.
- Musikkpedagogikk/musikkmetodikk: Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn.
- Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, skapende prosesser, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering, lyttemetodikk og kulturforståelse, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
- Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically
Course contact person
Associate Professor Dr. Anthony Giannoumis