EPN-V2

ACIT4090 Globalisation of Technology Course description

Course name in Norwegian
Globalisation of Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Opptak til studiet.

  • Required preliminary courses

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk.
    • har inngående kunnskap om læreplaner, utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
    • har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læreprosessers betydning i grunnopplæringen.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger.
    • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, gjeldende innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial.
    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
    • kan reflektere over etiske problemstillinger innen fagfeltet og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer.
  • Learning outcomes

    A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    On successful completion of this course the student has:

    • advanced knowledge of cultural differences and dimensions related to artificial intelligence, data privacy, data security, information security, cybersecurity, and universal design
    • advanced knowledge of how the world changes constantly and how these changes can develop new methodologies for exploring, understanding, and analyzing cultural differences and dimensions
    • advanced knowledge of technology, best practices and development processes for information and communications technology (ICT) solutions
    • advanced knowledge of analysing the cultural conditions and perspectives that lead to communication gaps and digital divides.

    Skills

    On successful completion of this course the student can:

    • carry out necessary analysis and testing across cultures
    • design culturally neutral prototypes
    • use knowledge of different cultures and group dynamics to communicate, collaborate and resolve conflicts, now and in the future
    • act objectively when carrying out evaluations and have knowledge about their own impact on processes and results.

    General competence

    On successful completion of this course the student can:

    • analyse and understand academic, professional and ethical issues related to accessibility in diverse cultures
    • apply knowledge and skills in artificial intelligence, data privacy, data security, information security, cybersecurity and universal design of information and communications technology (ICT) to solve accessibility challenges in diverse cultures
    • provide comprehensive independent study and master expressions and terms in the field
    • contribute to cross-cultural collaboration, new thinking, knowledge-sharing and innovation processes.
  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Et abstract (500 ord) og muntlig presentasjon i formatet konferansebidrag på FoU seminar for medstudenter og lærer. Tema knyttet til skolefagets historie og dagens lærerolle.
    • Forberedet spørsmål til medstudenter og aktiv deltagelse på fou-seminar.
  • Course requirements

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

    Eksamen kan påklages.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Bestått/ikke bestått.

  • Grading scale

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Examiners

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

      

    Kunnskap

    Studenten 

    • har kunnskap om ulike dilemmaer i forskning på egen profesjon og praksisutøvelse  
    • har kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til skapende arbeid, originalitet, kopiering og kunstig intelligens
    • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskning som involverer og inkluderer barn, unge, sårbare og utsatte grupper  

    Ferdigheter

    Studenten 

    • kan anvende, utforske og reflektere over utvalgte forskningsmetoder innen praktiske og estetiske fag  
    • kan kritisk anvende forskningsmetoder for å beskrive og analysere undervisning, praksis og/eller læring på en systematisk måte

       Generell kompetanse

    Studenten 

    • kan visualisere mulige løsninger på komplekse problemstillinger
    • kan anvende egen kompetanse i samskapingsprosesser og tverrfaglig arbeid  
  • Course contact person

    Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og samarbeid mellom studenter. Emnet benytter varierte forskningsbaserte og studentaktive læringsmetoder. Samarbeidslæring, hverandrevurdering, medveiledning og innovative tilnærminger er viktige elementer gjennom hele emnet.

    Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger/læringsstier og studentene skal jobbe med utvalgte forskningsmetoder som diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.