EPN-V2

ACIT4075 Introduction to Virtual Teams and Global Engineering Communication Project Management Course description

Course name in Norwegian
Introduction to Virtual Teams and Global Engineering Communication Project Management
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 1. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1 emne 1: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 2 emne 1: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Arbeidskravet skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 3 emne 1: Et skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10%. Dette kan i tillegg innebære muntlig framføring på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 4 emne 1: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Learning outcomes

Individuell muntlig presentasjon

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Content

The course will include topics that deal with both practicalities of virtual team work and, importantly, the theories, rationales, and conceptual understanding of the roles, purposes, and methodologies of effectively forming, participating in, and utilizing results of engineering virtual team work.

An important part of the course will be devoted to a critical selection, assessment and use of appropriate communication and other technological solutions necessary for successful virtual team work.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler tillatt.

Course requirements

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Assessment

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for salg, service og reiseliv
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i salg, service og reiseliv
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for salg, service og reiseliv
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

Praksis

  • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

Grading scale

Tall, tallregning og tallteori:

  • De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon
  • Multiplikativ tenkning
  • Bruk av regnelovene for tall
  • Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet

Algebra og funksjonslære:

  • Bruk av algebra i tallregning og tallteori
  • Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder
  • Likningssystemer
  • Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet
  • Funksjonsbegrepet
  • Lineære funksjoner
  • Andregradsfunksjoner

Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet

  • Teorier om matematikkompetanse
  • Den matematiske samtalen
  • Rammeverk for planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used when necessary and appropriate. The exam grade can be appealed.

Course contact person

Professor Pavel Zemliansky