EPN-V2

ACIT4070 Programming and API for Interaction Course description

Course name in Norwegian
Programming and API for Interaction
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I emne 2 Barneverntjenesten og samarbeidspartnere rettes blikket mot sentrale instanser som barneverntjenesten samarbeider med og mot forholdet mellom barnevernloven og den lovgivingen som regulerer andre instansers ansvar for utsatte barn og tverretatlig samarbeid. Undervisningen vil ha et hovedfokus på taushetsplikt-regelverket. Det komplekse samspillet mellom taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt i ulike deler av lovgivningen vil bli grundig gjennomgått. Videre skal forholdet mellom barnevernloven og barneloven bli adressert. Emnet tar også opp livssituasjonen til barn med tilknytning til flere land og barneverntjenestens ansvar og oppgaver her.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det materielle innholdet i regelverket om taushetsplikt, opplysningsrett og -plikt, samt avvergerett og -plikt
  • inngående kunnskap om straffesakskjeden i saker med unge lovbrytere
  • avansert kunnskap om barneverntjenestens rettslige kompetanse i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land
  • inngående kunnskap om menneskerettigheter og deres betydning for barneverntjenestens arbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante bestemmelser i tverretatlig samarbeid
  • bidra til å sikre forsvarlig oppfølging av unge lovbrytere
  • identifisere og analysere barneverntjenestens muligheter og begrensninger i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land
  • integrere menneskerettighetene på alle stadier i barneverntjenestens arbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til gjennomføring av tverretatlig samarbeid, håndtering av saker om barn med to hjem/med tilknytning til flere land, og når det gjelder implementering av menneskerettigheter

Teaching and learning methods

Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:

En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Oppgaven har et omfang på 2 til 3 sider. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/-10 %). Forside, litteraturliste og eventuell forord kommer i tillegg. Innlevering av eksamen foregår digitalt i Inspera.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Permitted exam materials and equipment

For the oral exam, students do not have access to computers or other aids.

Grading scale

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.