EPN-V2

ACIT4055 Security politics, cyberwar, and ethics Course description

Course name in Norwegian
Security politics, cyberwar, and ethics
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

Recommended preliminary courses

Students should be proficient in using literature reference mangers (e.g. Zotero, EndNote, Refworks, Mendeley)  in both literature search and referencing in written work.  OsloMet’s library offers introduction courses to literature search and to reference manag

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
  • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
  • har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
  • Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

 

Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.

Teaching and learning methods

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem

perspektiver og kontraster og å se sammenhenger mellom tematikkene i emnet.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Course requirements

Ingen hjelpemidler tilgjengelig.

Assessment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for

oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Grading scale

A-F 

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically. 

Course contact person

Lothar Fritsch, Nuno Marques