EPN-V2

ACIT4050 Applied Computer and Network Security Course description

Course name in Norwegian
Applied Computer and Network Security
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om historie og samfunnsendring av betydning for barns oppvekstsvilkår
    • har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur, tradisjon, tilhørighet og identitet
    • har kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • har kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, barns sosialisering og samfunnsdeltakelse og barns medvirkning og inkludering i barnehagen
    • har kunnskap om barns rettigheter og lover, internasjonale konvensjoner, samfunnsmandatet og verdigrunnlag som regulerer arbeidet i barnehage
    • har kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn og seksualitet, kultur og etnisitet
    • har kunnskap om den samiske urbefolkningen og nasjonale minoriteter
    • har kunnskap om etikk og profesjonsetikk
    • har kunnskap om velferdssamfunnet, bærekraftig utvikling, demokrati, barns oppvekst, familier og felles velferdsordninger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etikk og kunnskap om barns moralske danning
    • kan arbeide med sentrale fortellinger, tradisjoner og høytider fra religioner og livssyn
    • kan samtale med barn om filosofiske, etiske og eksistensielle spørsmål
    • kan samarbeide med foreldre om barns nærmiljø og oppvekstsvilkår, kulturelle og livssynsmessige tilhørighet
    • kan lede, planlegge, gjennomføre, begrunne og kritisk vurdere didaktiske aktiviteter knyttet til fagområdene «Nærmiljø og samfunn» og «Etikk, religion og filosofi» i rammeplanen for barnehagen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til å identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
    • har evne til å arbeide med en mangfoldig barnegruppe basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
    • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
    • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid
  • Recommended preliminary courses

    Hanne Cecilie Geirbo

  • Learning outcomes

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner og forelesninger.

    Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 1. studieår (1. og 2. semester)

    Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

    Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.

    Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

  • Teaching and learning methods

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    • Et individuelt skriftlig notat på 1500 ord (+/- 10 %) om etikk, religion og filosofi, samt nærmiljø og samfunn i barnehagen.
    • En forberedt faglig gruppesamtale (4-6 studenter) i form av en podcast (lydopptak) på om lag 10 minutter, om grupper og tilhørighet.

    Ett arbeidskrav gjennomføres i høstsemesteret og ett gjennomføres i vårsemesteret.

    Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

  • Course requirements

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

  • Assessment

    Tospråklig ordbok.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Grading scale

    Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.

  • Examiners

    Emnet omfatter følgende temaer:

    • Det flerkulturelle samfunnet, samer og nasjonale minoriteter
    • Religions- og livssynskunnskap
    • Profesjonsforståelse, profesjonsetikk og etisk teori
    • Høytids - og fortellingsdidaktikk og filosofiske samtaler
    • Grunnleggende samfunnsteori
    • Velferdsstaten
    • Likestilling og ikke-diskriminering
    • Familie barn og oppvekst, og foreldresamarbeid
    • Demokrati og menneskerettigheter
    • Forbruk og bærekraftig utvikling
    • Barns sorg