Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4020 Robotics and Control Project Course description
- Course name in Norwegian
- Robotics and Control Project
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) are a disruptive technology that is revolutionizing data gathering, earth observation, environmental monitoring, mapping, and transport to name only a few. This course provides a hands-on overview of common theories and methods used in the design of aerial robotic systems. The course is organised around weekly practical labs and lectures that complement each other. The student will get hands-on experience with the technologies as well as a holistic perspective on the architecture of aerial robotic systems. The course uses examples from multirotor and fixed wing types of vehicles and focuses both on autonomous and remotely piloted aerial systems (RPAS).
-
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
-
Learning outcomes
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student should:
- have advanced knowledge on aerial robotic system components and architecture
- have advanced knowledge on rules and regulations regarding RPAS/UAS systems
- have advanced knowledge in modeling and simulation of aerial robotic systems
- have advanced knowledge in common sensors, actuators, communication devices, video transmission, and hardware component technologies used in aerial robots
- have deep knowledge of algorithms and methods used in navigation, guidance and control of aerial robots
Skills
Upon successful completion of the course, the student:
- can analyze aerial robotic systems with regard to its components, architecture, and their purpose
- can model, analyze, and simulate aerial robotic systems
- can apply a number of algorithms and methods in navigation, guidance, and control of aerial robots
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- can discuss the role of aerial robotic systems in a number of practical applications
-
Content
Studentene deltar i et forberedelsesprogram som går over to til tre uker, hvor de får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet.
Under oppholdet fører studenten nøyaktig logg over observasjoner i praksisbarnehagen. Ett til to refleksjonsnotater sendes veileder etter avtale. Studentgruppen skriver en oppgave om et tema valgt ut fra den erfaring som er gjort på stedet. Oppgavens tema skal være relevant for den barnehagevirkelighet studentene opplever der de er, men skal også ha et komparativt pedagogisk perspektiv. Oppgaven skal videre knyttes til kunnskap om kultur, kontekst og barns oppvekstvilkår i det landet studenten befinner seg. Tema og tidspunkt for innlevering avtales med veileder. Studentene oppfordres i tillegg til å knytte bacheloroppgaven til erfaringer og problemstillinger som er opparbeidet gjennom disse månedene.
Praksis/obligatorisk praksisopplæring
- Hele utenlandsoppholdet varer i tre måneder.
- Under oppholdet vil studentene være i praksis i minst to ulike barnehager/institusjoner for barn.
- Delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen og eventuelle workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
- Delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen og en workshop i samarbeid med lokalt personale. Dette dokumenteres med en skriftlig innlevering på om lag 1000 ord.
- Én uke til å reise i vertsland/utlandet.
- Én uke til eksamensarbeid.
Praksis er obligatorisk og gjennomføres etter avtalt plan.
Studenten gjennomfører 9 uker lokal praksis i barnehagen, minimum 4,5 timer per dag, etter avtalt plan. Studenten har 1 studiedag i uken, samt en uke til eksamensarbeid.I tillegg deltar studenten i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjon, tilsvarende én uke,
Praksis i løpet av utenlandsoppholdet innpasses som fem ukers fulltidspraksis, som del av den obligatoriske praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen.
-
Teaching and learning methods
This course will feature weekly lectures and lab work to provide both theoretical and hands- on experience. Students will work in groups and complete assignments given to them. The student will supplement the lectures and lab with their own reading. The students will also work on an individual or group project of between 2 - 5 students.
-
Course requirements
None.
-
Assessment
The final grade will be based on:
- Individual written/digital exam 3 hours duration 50%
- Individual or group (2 - 5 students) project work (15 - 30 pages) 50%
The percentage is an indication of relative weight. The assessment of the project takes the size of the group into account and a somewhat larger project report is expected with larger groups.
Both exams must be passed in order to pass the course.
-
Permitted exam materials and equipment
Praksis- og studieopphold ved en institusjon utenfor Norge finner sted i sjette semester, og varer i tre måneder fra medio januar. Praksis- og studieoppholdet vil som hovedregel innebære en lengre praksisperiode ved minst to ulike barnehager, et kortere studieopphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land/region, samt én uke til å reise i vertslandet/regionen. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser, og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver i tilknytning til praksisoppholdet. Et slikt praksis- og studieopphold byr på muligheter for økt bevisstgjøring og handlingskompetanse i forhold til interkulturell kommunikasjon, etisk refleksjon og flerkulturell pedagogikk. Oppholdet bidrar også til personlig og faglig bevisstgjøring om egne verdier og eget pedagogisk ståsted i forhold til syn på barn, lek, læring og voksen-barn relasjoner.
Emnet erstatter kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utvikling (15 studiepoeng).
Målgruppe
Studenter i barnehagelærerutdanningen som skal ha et praksisopphold utenfor Norge som del av sitt bachelorprogram.
-
Grading scale
Godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.
-
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskaper om landet/regionen og kulturen hvor studie/praksisoppholdet finner sted
- innsikt i lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i vertslandet/regionen
- innsikt i situasjonen for barn i vertslandet/regionen
- kunnskap om interkulturell teori, komparativ og flerkulturell pedagogikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- kommunisere i en interkulturell kontekst
- reflektere faglig, etisk og kritisk over egen og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier
Generell kompetanse
Studenten
- er faglig og etisk reflektert med hensyn til interkulturell kommunikasjonsteori og praksis
- kan tilrettelegge for en reflektert og faglig fundert flerkulturell pedagogikk i møte med det kulturelle og språklige mangfold(et) i norske barnehager