EPN-V2

ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description

Course name in Norwegian
Å være akutt og/eller kritisk syk
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
    • har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
    • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
    • har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i klinisk sykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
  • Content

    • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom.
    • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død.
    • Pårørendes opplevelser og behov.
    • Familiefokusert omsorg.
    • Flerkulturell kompetanse.
    • Tilrettelegging for en verdig død.

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

  • Course requirements

    Ingen.

  • Assessment

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 prosent).

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern