EPN-V2

ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
    • har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan resonnere seg fram til og argumentere for et vitenskapsteoretisk standpunkt
    • kan planlegge og gjennomføre datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
    • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
    • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • Content

    • Vitenskapsteori.
    • Forskningsprosessen.
    • Forskningsdesign og -metoder.
    • Forskningsetikk.
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må én av følgende oppgaver være utført og godkjent:

    Oppgave 1: Velg en review artikkel knyttet til et relevant tema innen din utdanning. Drøft artikkelens innhold i forhold til eget fagområde/praksisutøvelse

    Eller:

    Oppgave 2: Ta utgangspunkt i et klinisk tema fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Drøft en av dine problemstillinger med utgangspunkt i klinisk relevans og tidligere forskning. Beskriv og begrunn hvilket utvalg du vil rekruttere fra, og redegjør for minst én forskningsetisk problemstilling knyttet til dette prosjektet.

    • Utføres i gruppe på normalt fire til seks studenter.
    • Omfang: 1500 ord (+/¿ ti prosent).
    • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen, tre dager. Omfang: 3000 ord (+/¿ ti prosent).

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

  • Examiners

    Én intern og én ekstern